گاو مونت بلیارد (Montbeliarde) | نوبل فارم
هر چیزی که باید در مورد گاو مونت بلیارد (Montbeliarde) بدانید!

ریشه ها و تاریخچه

نژاد بلیارد متعلق به شاخه ژوراسیک است، برگرفته از گروهی از نژادهای پای روژ، متعلق به خانواده سیمنتال و فلکویه است و به این ترتیب عضوی از فدراسیون سیمنتال جهانی که فدراسیون سیمنتال اروپا از سال ۱۹۹۳ تا سال ۱۹۹۷ ریاست آن را بر عهده داشت.

تاریخچه آن به اوایل هجدهم میلادی در سوئیس باز می گردد، این دام به زودی در این منطقه شهرت یافت و با نام نژاد گاو مونت بلیارد شروع به ورود به نمایش گاهها از سال ۱۸۷۲ به بعد کرد.

می توانید از محصولات اسپرم گاو مونت بلیارد نیز در وب سایت نوبل فارم استفاده کنید.

گاو مونت بلیارد (Montbeliarde) | نوبل فارم

در سال ۱۸۸۹ رسماً به رسمیت شناخته و در ثبت ملی نژادهای فرانسوی توسط وزیر کشاورزی فرانسه ثبت شد. در همان سال کتاب گله نژاد Montbeliarde ایجاد شد و اساسنامه آن در ۲ دسامبر  ۱۸۸۹ به تصویب رسید. نژاد گاو مونت بلیارد در حال حاضر دومین نژاد برتر گاو شیری در کشور فرانسه است و ۴/۱۶ درصد گاوهای شیری این منطقه را تشکیل می دهد.

کاربرد

کل جمعیت گاوهای Montbeliarde برای تولید لبنیات استفاده می شود.

بهره وری شیر و ارزش پنیر

ارزش پنیر شیر به دو جنبه بستگی دارد: محتوای پروتئین کل بهتر و میزان بالاتری از انواع خاصی از کازئین a که دارای تأثیر مطلوب بر روی مقدار پنیر تولید شده و سرعت انعقاد آن می گذارد.  عنصر اساسی در اینجا نوع B کاپا کازئین است. مطالعه ای که در سال ۱۹۸۸ توسط کلود گروس، از INRA، موسسه ملی فرانسه برای تحقیقات کشاورزی انجام شد، فراوانی ۳۷ درصد از جمعیت واریانت B را نشان می دهد. طرح انتخاب به همه کشاورزان تولید کننده لبنیات امکان انتخاب پدران خود را می دهد با توجه به این معیار، قبل از انتخاب ژنوتیپ گاوهای نر به آنها به طور سیستماتیک پیشنهاد می شوند و انتشار آلل B بیش از ۳۷٪ بسیار قابل توجه است. بنابراین نژاد مونیلیارد بسیار مورد استقبال صنعت پنیر است.

عملکرد گوشت گاو

اگرچه گاوهای ماده و جوان نژاد Montbeliarde عمدتاً بر اساس عملکرد و محتوای پروتئین بالای شیر آن، برای تولید لبنیات انتخاب می شود، گاو نر ارزش بازار گوشت گاو عالی را به دلیل موارد زیر حفظ می کند:

  • اندازه و رشد سریع آنها: وزن زنده گاوهای بالغ و گاوهای نر جوان بسته به سن کشتار از ۶۵۰ تا ۷۵۰ کیلوگرم متغیر است. میانگین رشد در گاوهای نر جوان ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ گرم در روز است که بستگی به خوراک و جیره غذایی آنها دارد.
  • کیفیت لاشه آنها: نرخ بازده گوشتی برای گاوهای ماده ۵۲/۵۴ درصد است و ۵۶/۵۸% برای گاوهای نر جوان، بدون چربی اضافی روی لاشه.

وزن لاشه در نژاد گاو مونت بلیارد بسیار بالاتر از هلشتاین است و لاشه ها چربی خارجی کمتری دارند. ربع عقبی وزن بیشتری دارد، بنابراین نسبت عضلات بالاتر، ساختار استخوان ریزتر است و ضایعات کمتری وجود دارد، بنابراین نسبت گوشت قابل فروش در نژاد گاو مونت بلیارد به طور قابل توجهی بالاتر از نژاد هلشتاین است.

سرسختی و سازگاری

شرایط خاص دامپروری در منطقه نژاد Montbeliarde منشأ آن است که با ارتفاع مشخص می شود (از ۴۰۰ متر تا ۱۰۰۰ متر متغیر است) و آب و هوای قاره ای با تغییرات سریع دما و شرایط شدید (+ ۳۵ درجه سانتیگراد در تابستان تا – ۲۰ درجه سانتیگراد در زمستان) باعث شده است نژاد مونت بیلیارد با سرسختی تزلزل ناپذیر مشهور شده است.

سیستم های دامپروری

بیش از نیمی از گاوهای مونت بلیارد در مناطق کوهستانی هستند و خوراک اصلی آنها شامل مراتع چمن در تابستان و یونجه غنی در زمستان است، بنابراین این نژاد برای خوردن و تبدیل مقادیر زیادی از خوراک به محصول آن کاملاً مناسب است. در جاهای دیگر شاید این شرایط با این کیفیت دیده نشود.

ویژگیهای ظاهری نژاد گاو مونت بلیارد

قد بلند، به رنگ قرمز و سفید رنگ؛ سفید به قسمت تحتانی بدن و اندام ها گسترش می یابد (سر، اندام و دم)؛ قرمز مشخص و روشن است، در قسمت بالایی بدن غالب است. سفید سر: خال های قرمز در اطراف چشم یا گونه ها هستند. سم ها و مخاط ها معمولاً سبک هستند، پوزه بزرگ، گردنی مرتب، شانه های به خوبی چسبیده، سینه بزرگ عمیق، ستون فقرات نامحسوس؛ کفل بلند، پهن، کمی شیب دار؛ پهلوهای عمیق؛ ران های عضلانی بلند؛ اندام مستقیم؛ پهن، مسطح و …

میانگین وزن یک ماده بالغ در منطقه ۶۵۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم است؛ گاوهای نر تقریباً ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلوگرم وزن دارند. اندازه گیری های مورد انتظار در گاوهای بالغ (۵ ساله و به بالا) به شرح زیر است (معیارهای فرانسوی):

  • ارتفاع در خاجی: ۱۴۵ تا ۱۵۰ سانتی متر
  • طول کفل: ۵۵ تا ۵۸ سانتی متر
  • عمق سینه: ۷۵ تا ۷۸ سانتی متر
  • عرض در باسن: ۵۵ تا ۵۸ سانتی متر
  • عمق بدن: ۸۰ تا ۸۵ سانتی متر
  • عرض در پیچ: ۵۴ تا ۵۷ سانتی متر

نتیجه گیری

گاو مونت بلیارد (Montbeliarde) | نوبل فارم

گاو مونت بلیارد به دلیل عملکرد بالای خود در تولید شیر و محصولات لبنی مشهور است. همچنین کیفیت بالایی را ارائه می دهد که این نژاد دام را قادر ساخته اند تا در میان جمعیت گاوهای تولید کننده لبنیات در سراسر جهان نامی برای خود دست و پا کند. همچنین نشان دهنده یک جایگزینی مناسب برای دام های لبنی فوق تخصصی به دلیل قدرت و سازگاری آن بوده و نیازهای همه دامداران را برآورده می کند. دامپروران از هر قاره ای آن را پذیرفته اند و متوجه شده اند که کار با این حیوانات همراه با پاداش فوق العاده است. در حال حاضر جایگاه خود را در گله های بزرگ تولید لبنیات در ایالات متحده نیز پیدا کرده است. همچنین می توانید از محصولات اسپرم گاو مونت بلیارد نیز در وب سایت نوبل فارم استفاده کنید.