سرمایش و گرمایش مرغداری | نوبل فارم
دمای مطلوب سرمایش و گرمایش مرغداری چقدر باید باشد؟

یک مرغدار موفق دقیقاً می داند که وضعیت مرغداری اش چگونه است. آیا سرمایش و گرمایش مرغداری با نیازهای پرندگان مطابقت دارد؟ آیا مصرف خوراک آنطور است که باید باشد؟ آیا رشد طیور طبق برنامه پیش می رود؟ آیا هزینه خوراک هر تخم کمتر از درآمد حاصل از هر تخم است؟ همه این عوامل به صاحبان فارم کمک می کند تا بهترین نتایج را کسب کنند.

سرمایش و گرمایش مرغداری یکی از عوامل کلیدی است که بر فراهم کردن دمای ایده آل برای طیور تأثیر می گذارد و یکی از مهم ترین جنبه هایی که بر اقلیم تأثیر می گذارد دما است. چه به رفاه طیور مربوط باشد، چه صرفه جویی در هزینه یا عملکرد فنی و نتایج، مرغ و جوجه ها زمانی که احساس راحتی می کنند از بهترین شرایط برخوردار هستند. در رابطه با دما، این بدان معناست که مرغدار باید اطمینان حاصل کند که طیور در منطقه آسایش حرارتی خود هستند.

می توانید از سیستم های تهویه نوبل فارم بازدید نمایید و محصولات را بررسی و سفارش دهید.

محدوده آسایش چیست؟

ماکیان بایستی در فارم احساس راحتی کنند، به این معنی که دما نیز مانند سایر شرایط محیطی، باید درست باشد. در حالت ایده آل، دما دقیقاً همان چیزی است که طیور دوست دارند. در این حالت طیور در منطقه آسایش حرارتی خود هستند. اگر دما خیلی سرد باشد، طیور رفتار خود را تطبیق می دهند. آنها دور هم جمع می شوند تا از گرمای بدن یکدیگر استفاده کنند، یا مصرف خوراک خود را افزایش می دهند زیرا برای افزایش دمای بدن به انرژی بیشتری نیاز است.

سرمایش و گرمایش مرغداری | نوبل فارم

این امر ارزش انرژی خوراک را به جای رشد یا تولید تخم به سمت نگهداری هدایت می کند. در موارد جدی تر، پرندگان ممکن است بیمار شوند و در بدترین حالت، دمای بسیار پایین می تواند باعث مرگ و میر جوجه ها شود. دمای بسیار بالا به دلایل دیگری باعث ایجاد مشکل می شود. اگر دما خیلی بالا باشد پرندگان کمتر غذا می خورند و مصرف خوراک کمتر منجر به رشد کمتر می شود یا تولید تخم مرغ را در فارم تخمگذار کاهش می دهد. در اینجا نیز دمای شدید می تواند باعث بیماری شود.

پرندگان ممکن است از استرس گرمایی رنج ببرند که در بدترین حالت می تواند کشنده باشد. بنابراین وضعیت سرمایش و گرمایش مرغداری و اطمینان از دمای صحیح و مناسب در فارم، به دلایل سلامت و رفاه طیور و ایجاد آب و هوای مناسب برای نتایج فنی خوب، حیاتی است. پس استفاده از سنسورهای دما برای بررسی صحیح بودن دما صرفاً مهم است یا نه؟

دمای “صحیح” سرمایش و گرمایش مرغداری چیست؟

سنسور دما دمای محیط را اندازه گیری می کند. دمای محیط یک شاخص مهم برای تعیین درستی دما است، اما تنها شاخص نیست. ما می خواهیم پرندگان احساس کنند که سرمایش و گرمایش مرغداری برای آنها مناسب است که شامل اندازه گیری پارامترهای دیگری علاوه بر دمای محیط است.

بدین سبب دو عامل مهم دیگر وجود دارد که تعیین می کند مرغ یا جوجه چگونه دما را احساس می کند: رطوبت (نسبی) و اثر خنک کنندگی سرعت باد. رطوبت بر نحوه تجربه دما تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، دمای محیط ۳۰ درجه بسته به رطوبت ممکن است احساس خوشایندی یا ناخوشایندی داشته باشد.

بنابراین با اندازه گیری رطوبت شروع می کنیم. ما می توانیم از این اندازه گیری برای محاسبه میزان تأثیر رطوبت بر درک دما استفاده کنیم. بسته به نحوه پیکربندی سیستم سرمایش و گرمایش مرغداری، دما و رطوبت را می توان با کنترل سرمایش، گرمایش، تهویه و رطوبت تحت تاثیر قرار داد. اما تنظیم دما و رطوبت به صورت جداگانه کافی نیست.

سرمایش و گرمایش مرغداری | نوبل فارم

در سیستم های پیشرفته تر، دما و رطوبت به طور جداگانه کنترل نمی شوند. در عوض، کنترل کننده آب و هوا با در نظر گرفتن اثر رطوبت، نقطه تنظیم دما را تعیین می کند. با رطوبت نسبی بالا، نقطه تنظیم بر حسب درجه سانتیگراد را می توان کمی پایین تر تنظیم کرد، زیرا تأثیر دما همراه با رطوبت بالا به این معنی است که حیوانات احساس می کنند که دما بالاتر از دمای واقعی بیان شده بر حسب درجه سانتیگراد است و با سطوح رطوبت پایین تر، کنترل کننده آب و هوا نقطه تنظیم کمی بالاتر را حفظ می کند. لحظه ای به این موضوع فکر کنید.

اگر هنگام تنظیم و کنترل دما، رطوبت در نظر گرفته نشود، ممکن است دمای اندازه گیری شده بر حسب درجه سانتیگراد صحیح باشد، اما دمای ظاهری – یعنی نحوه درک دما – نادرست باشد. بنابراین مرغدار فکر می کند که طیور در منطقه آسایش خود خوشحال هستند، اما در واقع شرایط برای آنها خیلی سرد یا خیلی گرم است همراه با انبوهی از پیامدهای بالقوه منفی.

شاید آنها از استرس گرمایی رنج می برند یا در آستانه ایجاد دمای پایین بدن به طور خطرناکی  هستند. در هر صورت، نتایج فنی آسیب خواهد دید. نرخ تبدیل خوراک ممکن است کاهش یابد یا ممکن است هزینه خوراک به ازای هر تخم افزایش یابد، رشد ممکن است کند شود و همینطور ممکن است تولید تخم مرغ کاهش یابد.

سیستم های کنترل سرمایش و گرمایش در مرغداری دارای ویژگی اصلاح خودکار رطوبت هستند. این بدان معناست که کنترلر به طور خودکار نقطه تنظیم را بر حسب درجه سانتیگراد بر اساس رطوبت اندازه گیری شده تنظیم می کند.

سیستم خنک کننده چیست؟

اثر خنک کنندگی سرعت باد عامل مهم دیگری است که باید در نظر گرفته شود. در اکثر مناطق آب و هوایی، خنک کردن در دوره های گرما ضروری است. برای مثال می توانید از سیستم های مه پاش یا پدهای خنک کننده استفاده کنید.

با این حال، در بیشتر مرغداری ها خنک سازی با ایجاد سرعت باد بیشتر آغاز می شود. این کار با فعال کردن فن های تونل در یک انتهای فارم انجام می شود تا هوا از داخل مرغداری کشیده شود. این یک اثر مشابه با آنچه هنگام استفاده از فن برای خنک کردن در روزهای گرم ایجاد می شود ایجاد می کند: این عمل در واقع دمای محیط را کاهش نمی دهد، اما ما یک اثر خنک کننده را تجربه می کنیم.

در اینجا نیز مهم است فکر کنیم که این به چه معناست؟ دمای محیط کاهش نمی یابد، اما طیور اثر این نسیم را به عنوان خنک کننده تجربه می کنند. این نشان می‌دهد که سنسورهای دما کل داستان درک دما را بیان نمی‌کنند.

سرمایش و گرمایش مرغداری | نوبل فارم

بنابراین یک بار دیگر، شما این خطر را دارید که فرض کنید پرندگان در منطقه آسایش خود هستند زیرا قرائت‌ها چنین می‌گویند، اما در عین حال متوجه علائمی می‌شوید که نشان می‌دهد هوا خیلی سرد است. مصرف بی‌رویه خوراک، رشد ضعیف یا تولید کمتر تخم، پرندگان به جای پخش شدن در فارم، در کنار هم جمع شدند، بیماری و در بدترین حالت مرگ و میر.

دمای موثر خالص سرمایش و گرمایش مرغداری

دمای مؤثر خالص (NET) شاخصی است که دمای ظاهری را بر اساس دمای محیط اندازه‌گیری شده که برای تأثیر رطوبت و سرعت باد تصحیح شده است، نشان می‌دهد. NET یک نشانه قابل اعتمادتر از دمای ظاهری است تا فقط اندازه گیری دمای محیط و بنابراین این یک شاخص مهم است که نشان می دهد آیا پرندگان شما واقعاً در منطقه راحتی خود هستند یا خیر؟

آیا این تمام چیزی است که وجود دارد؟

خیر. کنترل پیچیده است و بیش از ایجاد و حفظ گرمایش و سرمایش مناسب برای طیور است. با این حال، استفاده از کنترل کننده سرمایش و گرمایش مرغداری با تنظیم NET فعال، گام بسیار مهمی در جهت درست است. می توانید مطمئن باشید که پرندگان واقعاً در منطقه آسایش حرارتی خود هستند. هموار کردن راه برای یک شرایط بهتر برای رسیدن سریعتر به موفقیت است.

 

منبع : fancom.com