داکسی سایکلین (Doxycycline) | نوبل فارم
نکات مصرف داکسی سایکلین (Doxycycline) برای گربه و سگ

داکسی سایکلین (Doxycycline) چیست؟

داکسی سایکلین یک داروی آنتی بیوتیکی است که معمولاً توسط دامپزشکان برای درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی فعلی و ثانویه تجویز می شود. به طور کلی این دارو هم توسط گربه ها و هم سگ ها به خوبی تحمل می شود.

علاوه بر استفاده به عنوان آنتی بیوتیک، در دوزهای پایین به عنوان یک وسیله برای درمان ضد التهابی و کمکی برای آرتریت و بیماری های دژنراتیو مفصلی در سگ ها، برای درمان بیماری کرم قلب در سگ ها و گربه ها استفاده می شود و مورد تایید FDA معمولا به شکل ژل، برای درمان و مدیریت بیماری پریودنتال در سگ ها می باشد. اغلب در گربه‌ها نیز استفاده می‌شود.

دامپزشک شما ممکن است این دارو را با نام های تجاری Vibramycin®، Oracea®، Monodox®، Periostat®، Doryx®، یا Acticlate® تجویز کند. این دارو معمولاً به شکل قرص، کپسول، مایع/سوسپانسیون یا ژل خوراکی از راه خوراکی تجویز می‌شود، اما در صورت لزوم ممکن است به صورت داخل وریدی نیز تجویز شود.

همچنین می توانید قرص آنتی بیوتیک داکسیکو Doxyko Tablets را از سایت نوبل فارم خریداری کنید.

حقایق کلیدی

  • Doxycycline یک آنتی بیوتیک ایمن، موثر و معمولاً برای سگ ها و گربه ها تجویز می شود. همچنین برای درمان عفونت های ویروسی و قارچی استفاده می شود و کاربردهای متنوع دیگری نیز دارد.
  • به طور کلی هم توسط گربه ها و هم سگ ها به خوبی تحمل می شود.
  • عوارض جانبی این دارو معمولاً شدید نیستند اما می توانند باعث ناراحتی معده شوند.
  • این دارو به اشکال مختلفی از جمله کپسول خوراکی، قرص و سوسپانسیون خوراکی موجود است.
  • داکسی سایکلین تنها در چند ساعت شروع به کار می کند، اگرچه ممکن است چندین روز طول بکشد تا علائم بهبود یابد.

برخی از شرایطی که داکسی سایکلین برای درمان در سگ ها و گربه ها تجویز می شود:

  • اسپیروکت ها (باکتری های مارپیچی شکل)
  • کم خونی عفونی گربه (مایکوپلاسما هموفلیس)
  • لپتوسپیرا
  • ارلیشیوز سگ (آناپلاسموز)
  • bordetella bronchiseptica
  • توکسوپلاسما (از یک انگل تک سلولی)
  • بیماری های منتقله از طریق کنه (بیماری لایم، تب خالدار کوه راکی)
  • کلامیدیا
  • پارو ویروس سگ
  • (مسمومیت با ماهی قزل آلا) neorickettsia helminthoeca

نحوه عملکرد Doxycycline در سگ ها و گربه ها

داکسی سایکلین در کلاس آنتی‌بیوتیک‌های تتراسایکلین است و با مسدود کردن سنتز پروتئین باکتری‌ها که برای زندگی به آن نیاز دارند، عمل می‌کند. بدون این پروتئین ها، دیواره سلولی باکتری تغییر می کند و توانایی آن برای تکثیر و رشد مناسب به خطر می افتد.

عوارض جانبی احتمالی داکسی سایکلین

شایع ترین عوارض جانبی داکسی سایکلین در سگ ها و گربه ها ناراحتی های گوارشی از جمله تهوع، استفراغ، اسهال، بی اشتهایی، بی حالی و بی اشتهایی است. آنتی اسیدهای خوراکی ممکن است برای کاهش علائم گوارشی مفید باشند.

گربه ها ممکن است در معرض افزایش خطر تنگی مری (سفت شدن گلو) پس از مصرف قرص “خشک” داکسی سایکلین باشند. به منظور به حداقل رساندن این مشکل، پیشنهاد شده است که از آب پس از قرص دادن به گربه استفاده کنید یا از یک محصول مایع ترکیبی برای به حداقل رساندن آسیب مری استفاده کنید.

اقدامات احتیاطی اضافی برای مصرف Doxycycline

  • داکسی سایکلین و سایر آنتی بیوتیک های تتراسایکلین باید در دوران بارداری به دلیل خطر ناهنجاری های اسکلتی اندام ها و تغییر رنگ دندان ها اجتناب شود. این دارو ممکن است خطر کمتری نسبت به سایر آنتی بیوتیک های تتراسایکلین داشته باشد، اما باید از مصرف آن اجتناب شود مگر اینکه فواید آن بیشتر از خطرات احتمالی باشد.
  • باید با احتیاط در حیوانات خانگی مبتلا به بیماری جدی کبدی یا در حیوانات خانگی جوان که هنوز استخوان و دندان در حال رشد هستند استفاده شود.
  • می تواند باعث افزایش حساسیت به نور خورشید شود. از قرار گرفتن در معرض مستقیم یا طولانی مدت خورشید باید اجتناب شود.
  • افزایش آنزیم های کبدی در خون ممکن است در سگ ها بیشتر از گربه ها رخ دهد.
  • نباید در حیواناتی که حساسیت یا آلرژی به دارو دارند استفاده شود.

تداخلات دارویی داکسی سایکلین (Doxycycline)

  • دادن این داروی خوراکی باید بین ۱ تا ۲ ساعت از آنتی اسیدهای خوراکی، مکمل های کلسیم، بیسموت، کائولین یا محصولات حاوی پکتین جدا شود. مکمل های آهن نیز با جذب داکسی سایکلین تداخل دارند و باید سه ساعت از هم جدا استفاده شوند.
  • داکسی سایکلین و سایر آنتی بیوتیک های تتراسایکلین معمولاً با آنتی بیوتیک های ضد باکتری مانند پنی سیلین، سفالوسپورین و آمینوگلیکوزیدها استفاده نمی شوند.
  • انروفلوکساسین و داکسی سایکلین با هم می توانند فعالیت انروفلوکساسین را در شرایط آزمایشگاهی علیه اشریشیا کلی کاهش داده و به تاخیر بیاندازند.
  • آنتی بیوتیک های تتراسایکلین ممکن است زمان لخته شدن را تغییر دهند. حیواناتی که وارفارین یا یک داروی ضد انعقاد دیگر دریافت می کنند ممکن است نیاز به نظارت بیشتر و تنظیم دوز داشته باشند.
  • فنوباربیتال ممکن است نیمه عمر داکسی سایکلین را کاهش دهد.

جایگزین های داکسی سایکلین برای سگ ها و گربه ها

ممکن است به جای داکسی سایکلین از سایر آنتی بیوتیک های طیف وسیع استفاده شود. اینها می توانند شامل سایر تتراسایکلین ها (مینوسیکلین)، اکسی تتراسایکلین، آموکسی سیلین، کلیندامایسین یا آنتی بیوتیک های فلوکساسین مانند انروفلوکساسین یا اوربیفلوکساسین باشند.

اشکال دارویی و نقاط قوت Doxycycline

دامپزشکان دوز خاصی از این دارو را بر اساس وزن و وضعیت حیوان خانگی تجویز می کنند. این دارو به اشکال مختلفی از جمله کپسول خوراکی، قرص و سوسپانسیون خوراکی موجود است.

رایج ترین دوزهای مورد استفاده داکسی سایکلین ۵۰ میلی گرم، ۱۰۰ میلی گرم و ۳۰۰ میلی گرم است. حتماً دستورالعمل های دوز دامپزشک خود را به دقت دنبال کنید. هنگامی که فرم دوز مناسب در دسترس نباشد، ممکن است توسط یک داروخانه تخصصی ترکیب شود.

اگر یک دوز را فراموش کردید چه باید کرد؟

اگر از دادن دوز داکسی سایکلین به حیوان خانگی خود غافل شدید، به محض یادآوری، دوز بعدی را به سگ یا گربه خود بدهید یا اگر نزدیک به دوز برنامه ریزی شده بعدی است، به برنامه منظم برگردید. دو دوز را در یک زمان (دو دوز) برای جبران ندهید. اگر مطمئن نیستید چه کاری باید انجام دهید، با دامپزشک خود تماس بگیرید و دستورالعمل های او را دنبال کنید.

در مورد مسمومیت با Doxycycline چه باید کرد؟

مصرف بیش از حد خوراکی داکسی سایکلین در بیشتر موارد باعث ناراحتی شدید دستگاه گوارش مانند موارد ذکر شده در بالا می شود.

اگر مشکوک هستید که حیوان خانگی یا حیوان دیگری به طور تصادفی بیش از حد مصرف کرده است یا سهواً این دارو را خورده است، با دامپزشک خود یا مرکز کنترل سموم حیوانات تماس بگیرید. زمانی که حیوان خانگی خود را برای درمان می برید، همیشه ظرف نسخه را با خود همراه داشته باشید.

همچنین می توانید قرص آنتی بیوتیک داکسیکو Doxyko Tablets را از سایت نوبل فارم خریداری کنید.

سوالات متداول

چه مدت طول می کشد تا در حیوانات خانگی اثر کند؟

تنها در چند ساعت شروع به کار می کند، اما ممکن است چندین روز طول بکشد تا علائم بهبود یابد.

داکسی سایکلین برای گربه ها چه می کند؟

توسط FDA برای استفاده در انسان تایید شده است، اما برای حیوانات نه. دامپزشکان معمولاً این دارو را برای استفاده در گربه ها و سگ ها تجویز می کنند. داکسی سایکلین انواع عفونت های باکتریایی را در گربه ها درمان می کند، از جمله عفونت های دستگاه ادراری، عفونت های تنفسی، و عفونت های ناشی از تعدادی ارگانیسم ها مانند بارتونلا، هموپلاسما، کلامیدیا فلیس، ارلیشیا، آناپلاسما و توکسوپلاسما.

آیا یک آنتی بیوتیک قوی است؟

اینطور نیست که یک آنتی بیوتیک قوی باشد، داکسی سایکلین یک آنتی بیوتیک موثر است که طیف وسیعی از عفونت ها را در سگ ها و گربه ها درمان می کند.

آیا برای سگ ها مانند دارو برای انسان است؟

فقط به این دلیل که یک ماده فعال در فرمولاسیون های انسانی و حیوانی یکسان است به این معنی نیست که آنها یکسان هستند. اغلب تفاوت در دوز و مواد غیر فعال وجود دارد.

دامپزشکان دوز خاصی از این دارو را بر اساس وزن و وضعیت حیوان خانگی تجویز می کنند. به حیوان خانگی خود فرمول انسانی داکسی سایکلین را ندهید و همیشه دوز دقیقی را که دامپزشک شما تجویز کرده است به او بدهید.

آیا برای حیوانات خانگی بی خطر است؟

معمولاً به خوبی تحمل می شود، به طور گسترده تجویز می شود و برای گربه ها و سگ ها بی خطر در نظر گرفته می شود.

چه احساسی در سگ ها ایجاد می کند؟

شایع ترین عوارض جانبی شامل استفراغ، اسهال و بی اشتهایی است. با این حال، ممکن است اثرات آن با دادن دارو همراه با غذا کاهش یابد.

آیا حیوانات خانگی که داکسی سایکلین مصرف می کنند باید تحت نظر باشند؟

هیچ نظارت خاصی برای داکسی سایکلین مورد نیاز نیست، اما دامپزشک شما ممکن است آزمایش معمولی را برای نظارت بر وضعیتی که در ابتدا باعث تجویز داکسی سایکلین به حیوان خانگی شما شده است توصیه کند یا اگر حیوان خانگی شما چندین دارو مصرف می کند، بهتر است که تحت نظر باشد.

 

منبع مقاله :wedgewoodpharmacy.com