هواکش صنعتی، فن صنعتی، هود صنعتی، تهویه صنعتی
هواکش صنعتی چیست و انواع فن صنعتی در مرغداری

هواکش صنعتی دستگاهی است که برای تمیزکردن هوا در محیط‌های صنعتی استفاده می‌شود. این دستگاه معمولاً در کارخانه‌ها، تأسیسات تولیدی، واحدهای پردازش آب و سایر مکان‌های صنعتی که هوایی آلوده دارند می‌کنند، نصب می‌شوند.

فن صنعتی جزو ضروریات صنایع و کارخانه محسوب می‌شود که علاوه بر تهویه هوا، بوی ناخوشایند را جذب کرده و از آن برای موارد دیگر نیز استفاده می‌شود. هدف از استفاده از فن های صنعتی کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت هوا در محیط کار است. هواکش مرغداری می‌تواند به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم کار کند.

در حالت مستقیم، هواکش مستقیماً هوای آلوده را جذب و تمیز می‌کند. در حالت غیرمستقیم، تهویه از طریق جذب و تمیزکردن هوای آلوده که در محیط اطراف تولید می‌شود، هوای تمیز را تولید می‌کند.

انواع فن صنعتی قابل‌استفاده در مرغداری کدام است؟

انواع مختلفی از هواکش‌های صنعتی وجود دارد، از جمله هواکش‌های مکانیکی، کامپیوتری و کواچینگ. هر یک از این دستگاه‌ها بر اساس نوع آلودگی هوایی که می‌خواهند جذب و تمیز کنند، طراحی شده‌اند.

انتخاب نوع مناسب هواکش مرغداری بستگی به نوع آلودگی هوا و نیازهای خاص محیط کار شما دارد. در مرغداری‌ها، انواع مختلفی از فن‌های صنعتی برای تهویه و کنترل هوا استفاده می‌شوند. دو نوع اصلی فن در مرغداری‌ها عبارت‌اند از:

فن‌های محوری یا اکسیال

این نوع فن‌ها با حرکت پروانه در جهت مستقیم هوا را به بیرون هدایت می‌کنند. این فن‌ها در ابعاد و ظرفیت‌های مختلف تولید می‌شوند و برای تهویه سالن‌های مرغداری با ابعاد مختلف مناسب هستند. معایب این نوع از هود صنعتی شامل صدای نسبتاً بالا و عدم کارایی مناسب در برابر باد مخالف است.

فن‌های سانتریفیوژ یا حلزونی

این نوع تهویه صنعتی با حرکت پروانه در داخل محفظه حلزونی، هوا را به بیرون هدایت می‌کنند. فن‌های سانتریفیوژ مرغداری قدرت و فشار بالایی دارند و برای تهویه سالن‌های بزرگ و مرغداری‌های صنعتی مناسب هستند.

معایب این نوع هود صنعتی‌ها شامل قیمت بالا، نصب و نگهداری پیچیده‌تر، صدای نسبتاً بالا و کارایی مناسب در برابر باد مخالف است. استفاده از فن صنعتی در مرغداری‌ها سابقه طولانی دارد و با پیشرفت تکنولوژی، فن‌های مرغداری پیشرفته‌تر شده‌اند.

امروزه از فن‌های اتوماتیک با راندمان بالا در مرغداری‌ها استفاده می‌شود. انتخاب نوع مناسب هواکش مرغداری بستگی به نیازهای خاص شما، ابعاد سالن و نوع آب‌وهوای مرغداری دارد.

مزیت استفاده از هود صنعتی در مرغداری

استفاده از تهویه صنعتی در مرغداری مزایای متعددی دارد که به بهبود کیفیت هوا و کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند. در زیر به برخی از این مزایا اشاره شده است:

  • کاهش آلودگی هوا: مرغداری‌ها معمولاً منابع آلودگی هوا مانند گازهای گلخانه‌ای و مواد شیمیایی را تولید می‌کنند. هود صنعتی به جذب و تمیزکردن این گازها و مواد آلودگی کمک می‌کند که به نوبه خود بر کاهش آلودگی هوا نیز تأثیر دارد.
  • بهبود کیفیت هوا: فن صنعتی با تمیزکردن هوای آلوده، کیفیت هوا را بهبود می‌بخشند که در نتیجه به‌سلامت مرغ‌ها کمک کرده و باعث افزایش بهره‌وری آن‌ها نیز می‌شود.
  • کاهش هزینه‌ها: با کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت هوا، مرغداری‌ها می‌توانند هزینه‌های مرتبط با بیماری‌های مرغ و کاهش بهره‌وری را کاهش دهند. همچنین، کاهش نیاز به استفاده از مواد شیمیایی برای کنترل آلودگی هوا می‌تواند بر روی هزینه‌های مرغداری‌ها نیز تأثیر داشته باشد.
  • افزایش رضایت مشتری: مرغ‌هایی که در محیط‌های تمیز و سالم پرورش می‌یابند، کیفیت بالاتری دارند و می‌توانند به افزایش رضایت مشتری کمک کنند. فن مرغداری‌ها به این منظور نقش مهمی در تولید مرغ باکیفیت بالا دارند.

در زمان انتخاب تهویه صنعتی مرغداری به چه نکاتی باید توجه کرد؟

استفاده از هواکش صنعتی در عملکرد و بهره‌وری مرغداری‌ها ضروری است و بر روی راندمان آن تأثیر زیادی دارد. قراردادن تهویه صنعتی در مرغداری‌ها به پرورش مرغ‌های گوشتی کمک کرده و باعث کاهش هزینه‌های دام نیز می‌شود.

به بیانی دیگر بهره‌وری مرغداری‌ها زمانی ایجاد می‌شود که دمای محیط در سطح بهینه قرار داشته باشد. قراردادن هواکش صنعتی باعث جلوگیری از رسیدن دما به سطح بحرانی می‌شود. تجمع گاز آمونیاک در فضای مرغداری باعث ضربه زیادی به روند کاری می‌شود.

به همین جهت استفاده از هود صنعتی برای ایجاد عملکرد مناسب و بهتر در سالن مرغداری‌ها بسیار ضروری است. در نظر داشته باشید که معمولاً هوای سالن مرغداری‌ها باید به‌صورت ۵ تا ۱۰ بار در ساعت تغییر کند که به همین جهت باید در انتخاب فن صنعتی مناسب دقت شود. دیگر نکات مهم عبارت است از:

  1. انتخاب مدل مناسب: انتخاب تهویه صنعتی با توان و ظرفیت مناسب برای مرغداری شما بسیار حیاتی است. باید به مساحت سالن، تعداد طیور، و نیازهای خاص به تهویه و اکسیژن دقت کنید.
  1. نگهداری و تعمیرات: فن ها نیاز به نگهداری منظم و تعمیرات در زمان مناسب دارند. بررسی و تعمیر دستگاه به‌موقع می‌تواند ازدست‌دادن سلامت طیور جلوگیری کند.
  2. تنظیم دقیق: تنظیم دقیق هواکش برای اطمینان از تهویه مناسب و حفظ رطوبت محیط ضروری است که شامل تنظیم سرعت و زاویه تهویه برای ایجاد جریان هوای مناسب است.
  3. استفاده از فیلترها: استفاده از فیلترهای مناسب برای جذب گرد و گازهای سمی مضر از محیط مرغداری بسیار حیاتی است. این فیلتر کمک می‌کند تا هوای تمیز و سالم برای طیور فراهم شود.
  1. بررسی و تعیین نیازهای خاص: برای استفاده بهینه از تهویه صنعتی، باید نیازهای خاص مرغداری خود را بررسی کنید که می‌تواند شامل نیازهای به تهویه بیشتر، اکسیژن یا رطوبت خاص باشد.
  2. بررسی و بهبود عملکرد: برای اطمینان از عملکرد بهینه فن صنعتی، باید به طور منظم آنها را بررسی و بهبود عملکرد آن نیز چک شود، مانند سرعت هود، تعداد گردهای جذب شده و کیفیت هوای تولید شده.

آیا هواکش صنعتی مرغداری نوبل فارم را می‌شناسید؟

هدف از نصب و راه‌اندازی هواکش صنعتی در مرغداری‌ها علاوه بر جابه‌جایی هوای فضای سالن، خارج‌کردن گازهای سمی مانند گاز آمونیاک، دی‌اکسیدکربن، مونوکسید کربن، خارج نمودن رطوبت و ایجاد اکسیژن لازم برای مرغ‌ها است.

این هواکش صنعتی توسط شرکت های متعبر در این صنعت ساخته شده و در وب‌سایت نوبل فارم به‌صورت اینترنتی به فروش می‌رسد. تهویه صنعتی به‌عنوان یک سیستم تهویه عمل می‌کند که هم هوا را جابه‌جا می‌کنند و هم اکسیژن را برای طیور فراهم می‌سازد. هواکش‌های مرغداری با توجه به مساحت و ظرفیت سالن‌های مرغداری در انواع مختلفی موجود هستند.

اگر در سایت نوبل فارم جستجویی داشته باشید متوجه خواهید شد که این محصول در انواع و از برندهای مختلفی ارائه شده است. از نظر قیمت نیز هواکش صنعتی دارای قیمت‌های متنوعی است و ابعاد آن نیز متفاوت است. برای انتخاب دقیق هواکش صنعتی می‌توانید از مشاوره نیز استفاده کنید و محصول خود را متناسب با نیاز خود انتخاب نمایید.