جوجه گوشتی | نوبل فارم
تولید جوجه گوشتی، هر آنچه که باید بدانید

آیا می دانید روند تولید جوجه گوشتی چگونه است؟

معمولا فرآیند تولید جوجه های گوشتی از ارگان های اصلاح نژاد آغاز می شود، آنها نژادهای مختلف جوجه های گوشتی را پرورش می دهند و جوجه‌های یک روزه را به مراکز پرورش تحویل می‌دهند که این جوجه‌ها را به والد بالغ رسانده و به مرغداری ها منتقل می‌شوند.

مزارع مرغ تخم گذار هم تخم های جوجه کشی را برای جوجه کشی ها تولید می کنند که آنها را برای تولید جوجه ها و انتقال به مزارع جوجه های گوشتی تولید می کنند.

مرغداری های مرغ گوشتی جوجه های آماده کشتار را در عرض ۵.۵ تا ۶ هفته تولید می کنند. اینها توسط کشتارگاه ذبح می شوند و بیشتر به فرآورده های پروتئینی آماده مصرف (مرغ) می شوند که توسط مصرف کننده در سوپرمارکت ها خریداری می شود. در مورد جوجه‌های گوشتی کند رشد که برای بخش‌های خاص بازار استفاده می‌شود، رشد روزانه کمتر است و تا ۹ هفته طول می‌کشد تا جوجه‌ها برای کشتار آماده شوند.

جوجه گوشتی | نوبل فارم

در مرغداری های سنتی، جوجه‌ها از هچری بیرون آورده می‌شوند و سپس به مزارع جوجه‌ گوشتی منتقل می‌شوند. علاوه بر این، روش‌های جدیدی در دسترس است که در آن تخم‌های از پیش انکوبه شده به جای جوجه‌های یک روزه به مزرعه جوجه‌ گوشتی منتقل می‌شوند، بنابراین تخم‌ها در مزرعه جوجه گوشتی بیرون می‌آیند. با این سیستم ها، تخم های جوجه کشی در طی ۳ روز آخر فرآیند جوجه کشی در فارم قرار می گیرند که به آن “هچ در مزرعه” می گویند.

چگونه با جوجه های گوشتی شروع کنید؟

نحوه راه اندازی خط تولید جوجه گوشتی به حجم تولید مورد نظر و شرایط و نیازهای بازار بستگی دارد. اگر تمرکز شما روی بازار تازه است، باید خط تولید را متفاوت از زمانی که می خواهید مرغ منجمد تولید کنید، راه اندازی کنید.

هنگام راه اندازی یک خط تولید جدید، نقطه شروع تعداد جوجه هایی است که به ازای وزن لاشه باید هر هفته کشتار شوند. این ظرفیت کشتارگاه را مشخص می کند و از آنجا می توانید تعداد مکان، تعداد خانه در هر مکان و تعداد جوجه های گوشتی در هر خانه را محاسبه کنید.

بر این اساس، ظرفیت جوجه کشی، تولید تخم مرغ جوجه کشی مورد نیاز و امکانات پرورش جوجه های گوشتی نیاز است. مدل‌های محاسباتی برای این کار وجود دارد که می‌توان آن‌ها را همراه با سرمایه‌گذاران محاسبه کرد.

گام بعدی تجهیز این امکانات با تجهیزات انبار مناسب، با نگاهی دقیق به آخرین نیازهای رفاهی و سطح مورد نیاز اتوماسیون است. در زنجیره کامل تولید جوجه های گوشتی، موارد زیادی برای بهینه سازی وجود دارد:

عمدتاً آب و هوا، سپس آب و سپس تغذیه. البته ژنتیک، طراحی انبار و سلامت فارم نیز نقش مهمی دارند، همه متغیرها باید به خوبی هماهنگ شوند.

چه سیستم های تولیدی برای جوجه های گوشتی موجود است؟

در سرتاسر جهان، جوجه‌های گوشتی عمدتاً در فارم های طبقاتی یا روی بستر نگهداری و پرورش داده می‌شوند.

سیستم هایی که  برای هچری جوجه ها وجود دارد:

سنتی: تخم های جوجه کشی به مدت ۱۸ روز در انکوباتور می مانند و پس از آن تخم های بارور شده به هچر می روند. پس از روز ۲۱ جوجه ها جمع آوری و دسته بندی می شوند و پس از آن به مرغداری منتقل می شوند.

هچری : هچری ها همچنین می توانند آب و خوراک جوجه های تازه متولد شده در هچری را تامین کنند که به جوجه ها اجازه می دهد تا بهتر رشد کنند. پردازش رشد جوجه ها هم به روش سنتی انجام می شود.

جوجه کشی در مزرعه: پس از ۱۸ روز جوجه کشی، تخم ها به خانه منتقل می شوند و جوجه ها در خانه بیرون می آیند، آنها آب و خوراک می گیرند و مستقیماً تغذیه می کنند و نیازی به حمل و نقل ندارند.

هزینه تولید جوجه گوشتی چقدر است؟

جوجه گوشتی | نوبل فارم

مهمترین هزینه برای تولید جوجه های گوشتی هزینه های خوراک است که تقریباً ۶۰ درصد قیمت تمام شده کل را تشکیل می دهد. علاوه بر این، قوانین و مقررات محلی، تراکم پرندگان، هزینه های کارگر روزانه، هزینه های مسکن، مصرف آب، هزینه های دارو و واکسیناسیون، هزینه های صید و بارگیری و هزینه های کشتار در نهایت قیمت تمام شده گوشت را تعیین می کند.

چرخه تولید جوجه گوشتی چقدر طول می کشد؟

یک چرخه تولید برای جوجه های گوشتی به طور متوسط ۷ هفته طول می کشد. در این ۷ هفته جوجه ها در فارم بیرون می آیند و در ۶-۵.۵ هفته به وزن نهایی خود می رسند. پس از آن، خانه تمیز و ضد عفونی می شود و برای دریافت تخم مرغ جدید آماده می شود.

با این چرخه تولید ۷ هفته ای، می توان ۷.۴ دور/گله در سال تولید کرد. البته با جوجه های آهسته رشد، چرخه تولید بسته به حداکثر رشد روزانه جوجه های گوشتی حدود ۱ تا ۲ هفته طولانی تر است، بنابراین در مجموع به جای ۷ هفته، ۹ هفته طول می کشد. در این حالت می توان ۵.۸ دور/گله در سال پرورش داد.

چرا پرورش جوجه گوشتی جالب است؟

گوشت طیور پرمصرف ترین گوشت در جهان است و نیاز بخش بزرگی از جمعیت جهان را با پروتئین حیوانی با کیفیت بالا تامین می کند. جمعیت جهان در حال افزایش است و مصرف گوشت برای هر نفر همچنان در حال افزایش است.

بنابراین تقاضا برای گوشت مرغ فقط در آینده افزایش خواهد یافت. ما همچنان شاهد افزایش سالانه مصرف گوشت در سراسر جهان هستیم و تقاضا برای گوشت مرغ سریعتر از سایر انواع رشد می کند. گوشت مرغ ارزان است و بنابراین در ردیف جمعیت کشورهای در حال توسعه مانند چین و هند قرار دارد.

علاوه بر این، مرغ محبوبیت زیادی دارد زیرا مصرف آن توسط ادیان اصلی ممنوع نیست و گوشت مرغ به خوبی در رژیم غذایی سالم قرار می گیرد. در اروپای غربی، رشد آنچنان چشمگیر نیست.

بیشتر و بیشتر مردم غذاهای گیاهی می خورند. این اختلاف در سطح جهانی با افزایش روزافزون جمعیت کشورهای در حال توسعه جبران می شود. بانک‌ها در گزارش‌های خود نیز تأیید می‌کنند که در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در تولید جوجه‌های گوشتی انجام می‌شود. تولید جوجه‌های گوشتی هم ارزان‌تر است و هم می‌توانید هر طعمی به این گوشت بدهید، بنابراین در غذاهای زیادی کاربرد و استفاده دارد.

آیا باید جوجه یک روزه بخرید یا خودتان آنها را تولید کنید؟

فقط رشد جوجه های گوشتی به دانش کمتری نسبت به تولید تخم های جوجه کشی نیاز دارد. سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری نیز کمتر است، اما بازگشت سرمایه به کیفیت تخم های جوجه کشی خریداری شده بستگی دارد.

این سوال نیز مطرح می شود: آیا پس از خرید جوجه یکروزه یا با تولید تخم مرغ و در نتیجه جوجه یکروزه پرورش جوجه گوشتی را آغاز می کنید؟ اگر شرکت ها بخواهند یک زنجیره تولید حرفه ای راه اندازی کنند، این مسائل باید به دقت بررسی شود.

تولید جوجه گوشتی چه زمانی پایدار است؟

در تجزیه و تحلیل پایداری، جنبه های اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی بیشتر به موضوعات و یا شاخص های قابل اندازه گیری تقسیم می شوند که برای پایداری مهم هستند.

جنبه های اقتصادی پایداری عمدتاً توسط سودآوری مزرعه جوجه گوشتی تعیین می شود. نه تنها مدیریت مزرعه مهم است، بلکه کیفیت جوجه های یک روزه نیز برای عملکرد خوب و افزایش سودآوری ضروری است.

هنگامی که یک مزرعه جوجه گوشتی در پایداری زیست محیطی امتیاز می گیرد، تمرکز اصلی بر انتشار گازهای گلخانه ای، تاثیر بر تغییرات آب و هوا، مصرف خوراک، مصرف انرژی، مصرف آب، استفاده از زمین و کیفیت خاک است.

پایداری اجتماعی به طور کلی تعریف می شود و به انسان و حیوانات مربوط می شود:

از منظر انسانی، ایمنی غذا، شرایط کار و سلامت انسان مهم است.

از جنبه مرتبط با حیوانات، تنوع زیستی و رفاه حیوانات اهمیت ویژه ای دارد.

برای تولید جوجه گوشتی به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟

برای تولید گوشت مرغ به یک فارم (با فضای آزاد و روشنایی)، یک مرکز تغذیه، یک تاسیسات آشامیدنی، یک سیستم گرمایشی و یک سیستم تهویه نیاز دارید. این اساس راه اندازی یک مزرعه پرورش مرغ است. تکنیک‌های اضافی را می‌توان اعمال یا تجویز کرد، مانند مبدل‌های حرارتی برای بازیابی گرما و تکنیک‌هایی برای کاهش انتشار آمونیاک و گرد و غبار.

علاوه بر این، می توان از تکنیک های خاص و تخصصی برای جوجه کشی در فارم استفاده کرد. علاوه بر این، کسب دانش اولیه در مورد نگهداری و پرورش جوجه گوشتی نیز مهم است.

ساخت و ساز و چیدمان فارم بسته به مکان، قانون و منطقه آب و هوایی متفاوت است. به طور کلی، ساختار را می توان به ساخت سازه مرغداری و تجهیزات مرغداری تقسیم کرد: سیستم تغذیه، آب، نور و آب و هوا. جوجه‌های سریع‌رشد در مزارع بسته نگهداری می‌شوند، جایی که همه شرایط برای اجرای فرآیند پرورش جوجه بهینه است.

برای جوجه‌های کند رشد، نور روز ممکن است اجباری باشد. اگر زمین موجود محدود یا گران باشد، می توان سرمایه گذاری در سیستم چند لایه یا چند طبقه را در نظر گرفت که در آن می توان در هر متر مربع زمین تا ۲.۶ برابر جوجه ها را نگهداری کرد.