پرورش گوسفند | نگهداری گوسفند | دامداری
نکات مهم پرورش گوسفند که باید بدانیم

پرورش گوسفند سود دارد، چه برای امرارمعاش، چه به‌عنوان منبع غذای خانگی و چه پرورش گوسفند به‌عنوان یک سرگرمی. اما موفقیت در پرورش گوسفند مستلزم برنامه‌ریزی خوب از قبل و مدیریت مستمر و مستحکم در دامداری است. در اینجا چند نکته برای کمک به دامداران مبتدی که پرورش گوسفند را تازه شروع می‌کنند آورده شده است. موضوعات پیچیده‌تر در مورد پرورش گوسفند در مقالات بعدی اضافه خواهد شد.

تصمیم درمورد پرورش گوسفند

تصمیم بگیرید که چرا می‌خواهید گوسفند نگهداری کنید. گوسفندان به دلایل متعددی نگهداری می‌شوند، به دلیل کسب درآمد از پشم، پوست، گوشت و شیر. به دلایل سرگرمی و به دست آوردن گوشت ارگانیک خانگی و سایر محصولات آنها؛ برای کنترل پوشش گیاهی؛ یا حیوان خانگی بودن برخی افراد حتی دوست دارند گوسفند را به‌عنوان جایگزینی برای سایر حیوانات خانگی‌شان پرورش دهند.

پرورش گوسفند | نگهداری گوسفند | دامداری

این مهم است که از همان ابتدا درک کنید که نمی‌توانید سعی کنید همه کارها را با این حیوان چندمنظوره انجام دهید؛ زیرا نژادهای مختلف برای یک جنبه یا جنبه دیگر مناسب‌تر هستند و چراگاه، خوراک و شیوه‌های تولید بسته به دلیلی که گوسفند را از آن بابت می‌خواهید پرورش دهید، متفاوت است. تا زمانی که زمان لازم، تجربه مناسب، منابع کافی و مرتع مناسب ندارید، در پرورش گوسفند و راه‌اندازی دامداری و نگهداری گوسفند زیاده‌روی نکنید.

بررسی منابع مالی برای نگهداری گوسفند

پرورش گوسفند | نگهداری گوسفند | دامداری

بررسی گنید که آیا منابع مالی و منابع زمانی کافی برای پرورش گوسفند دارید؟ هزینه‌های مربوط به راه‌اندازی یک عملیات نگهداری گوسفند شامل هزینه گوسفند، هزینه حصار، هر گونه خوراک مورد نیاز، واکسیناسیون و بررسی دامپزشکی و هزینه‌های حمل‌ونقل است. علاوه بر این، هرگونه نیاز به ذخیره غذا و ایجاد سرپناه برای بره زایی و آب و هوای بسیار بد نیز باید در نظر گرفته شود.

اگر نیاز به مطالعه در مورد خوراک دام دارید حتما مقاله راهنمای جامع خرید خوراک دام را مطالعه کنید.

انتخاب نژاد گوسفند

یک نژاد را در این دسته‌بندی‌ها انتخاب کنید:

  • نژادهای تولیدکننده پشم – مرینوس، رامبویه و غیره؛
  • نژادهای مخصوص تولید گوشت – Cheviot، Southdown، Dorset، Hampshire، Suffolk و Texel و غیره؛
  • نژادهای دو‌منظوره (هم پشم و هم گوشت) – کلمبیا، کوری دیل، پلی پی و غیره. و
  • نژادهای سه‌منظوره (شیر، پشم و گوشت) که عمدتاً در اروپا هستند.

گوسفندان را چگونه خریداری کنید؟

تصمیم بگیرید که چند گوسفند خریداری کنید. جایی که هستید و بهره‌وری زمین شما تعیین می‌کند که چه تعداد گوسفند می‌توانید نگهداری کنید. علاوه بر این، اگر به دنبال کسب سود از پرورش گوسفند هستید، باید قیمت بازار و بازده احتمالی را در نظر بگیرید.

پرورش گوسفند | نگهداری گوسفند | دامداری

در بسیاری از جاها، کسب سود از نگهداری گوسفند در مقیاس کوچک بسیار سخت است. زمانی که محیط پرورش گوسفند درگیر زمستان سختی می‌شود و باید خوراک و پناهگاه اضافی برای گوسفندان فراهم شود، کار به مراتب دشوارتر می‌شود.

محیط مناسب پرورش گوسفند

محیطی مناسب برای پرورش گوسفندان ایجاد کنید. تعیین کنید چه مقدار زمین برای دامداری خود در دسترس دارید. یک قانون کلی ۵ گوسفند در هر هکتار است.

نگهداری گوسفند ارگانیک

برخی از دامداری‌های پرورش گوسفند ارگانیک بر این باورند که می‌توان در هر هکتار ۱۸ گوسفند پرورش داد. مرتع نیز باید مولد باشد. برای جلوگیری از سرگردانی و جلوگیری از حمله سگ (رام و وحشی) یا سایر حیوانات، حصارهای کافی در اطراف منطقه ایجاد کنید. نوعی پناهگاه ساده برای گوسفندها فراهم کنید، گوسفندهای بالغ نسبتاً مقاوم هستند به شرطی که نژاد مناسبی را برای آب و هوای منطقه خود انتخاب کرده باشید.

نژاد گوسفند خود را سفارش دهید

نژاد انتخابی خود را از یک پرورش‌دهنده معتبر سفارش دهید. نژادهای گوسفند را از پرورش‌دهندگان شناخته شده خریداری کنید. باید یک انجمن محلی یا ملی پرورش‌دهندگان گوسفند وجود داشته باشد که بتواند به شما در یافتن نام پرورش‌دهندگان کمک کند. آنلاین یا دایرکتوری‌های تلفن را بررسی کنید.

حمل گوسفندان به دامداری

برای اینکه گوسفندان را به دامداری خود بیاورید، اگر بتوانید گوسفند را در محل دامداری تحویل بگیرید، این کار ساده‌تر است. اگر باید خودتان آنها را جمع‌آوری و حمل کنید، یک تریلر مناسب برای حمل‌ونقل ایمن گوسفندان استخدام یا خریداری کنید.

پرورش گوسفند | نگهداری گوسفند | دامداری

اگر باید چندین سفر به جاهای مختلف انجام دهید، مطمئن شوید که پرورش‌دهنده از شما خیلی دور نیست یا ممکن است لازم باشد برای شما و گوسفندان شرایط یک شب اقامت نیز فراهم بشود.

نکات کلیدی تغذیه گوسفندان

در صورت نیاز به آنها خوراک دهید. نکته کلیدی برای تغذیه گوسفند، اطمینان از مرغوبیت چراگاه است. مراتع فقیرتر باید با یونجه، خوراک پلت تخصصی و بلوک‌های لیس نمک تکمیل شود.

اگر نیاز به مطالعه بیشتر در مورد تعذیه گوسفندان دارید حتما مقاله راهنمای تغذیه گوسفند (sheep) و ممنوعیت‌های تغذیه را مطالعه کنید.

پرورش گوسفند | نگهداری گوسفند | دامداری

هنگامی که گوسفندان قادر به چرا نیستند، مانند زمستان که برف روی زمین است یا در زمان خشکسالی که مرتع فقیر است یا وجود ندارد، شما موظف خواهید بود که روزانه گوسفندان را سیر کنید. این یک فرایند زمان بر است، بنابراین اگر به‌صورت تمام‌وقت دامداری نمی‌کنید، این امکان را در نظر بگیرید.

اگر نیاز به مطالعه بیشتر در مورد تغذیه دام نیز دارید مقاله نکات کلیدی برای تغذیه سالم دام‌ را مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد غذای گوسفندان بدست آورید.

همیشه آب شیرین داشته باشید

اطمینان حاصل کنید که همیشه آب شیرین وجود دارد. اطمینان حاصل کنید که آب ثابتی دارد، معمولاً به شکل یک گودال مناسب که برای بسیاری از گوسفندان به طور هم‌زمان قابل دسترسی است.

پرورش گوسفند | نگهداری گوسفند | دامداری

مرتباً بررسی کنید که آب به طور روزانه بازیافت می‌شود (اگر به وسیله پمپ هدایت الکتریکی داشته باشد) یا اطمینان حاصل کنید که آب را روزانه با دست عوض کنید. اگر این کار را نکنید گوسفندان بیمار می‌شوند.

مرتب کردن گوسفندان

گوسفندان را شانه کنید و گوسفندها را مرتب بشویید. اگر گوسفند را برای پشم، نمایش یا به‌عنوان حیوان خانگی پرورش می‌دهید، نظافت منظم، داشتن پشم گوسفندی سالم و مرتب را تضمین می‌کند.

تمیز نگه داشتن گوسفندان

گوسفندها را تمیز و سالم نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که گوسفندها به طور منظم با یک خمیر مناسب ضد انگل زده می‌شوند. ملاحظات دیگر عبارت‌اند از فرو بردن گوسفند در آفت‌کش‌های مناسب برای جلوگیری از هجوم آفات و در برخی از نقاط و دم به‌عنوان یک اقدام احتیاطی در برابر بیماری مگس.

پرورش گوسفند | نگهداری گوسفند | دامداری

اگر در منطقه‌ای هستید که در معرض شیوع بیماری تب برفکی است، اقدامات احتیاطی مناسب برای محافظت از گوسفندان خود را انجام دهید. برای به‌کارگیری بهترین و انسانی‌ترین روش‌ها برای محافظت از گوسفندان خود در برابر بیماری از دامپزشک مشاوره بگیرید.

در مقالات بعدی نکات مهم‌تر و کاربردی‌تری را برای شما یادآور خواهیم شد، پرورش گوسفند و یا نگهداری گوسفند در دامداری کوچک و یا بزرگ نکات زیادی دارد که بایستی مورد توجه قرارداد.

 

منبع : wikihow.com

اشتراک گذاری