ماهی گوپی | guppy fish
چگونه از ماهی گوپی مراقبت کنیم

ماهی گوپی یکی از رنگارنگ ترین ماهی های آب های شیرین استوایی در جهان است. آنها کوچک هستند و مراقبت از آنها نسبتاً آسان و ارزان هستند. ماهی گوپی (Guppy) یک ماهی عالی برای شروع در هنگام ساخت آکواریوم و یادگیری مراقبت از ماهی ها است. با یک آکواریوم مناسب، تغذیه مناسب و نگهداری دقیق، ماهی گوپی می تواند خیلی خوب رشد کند.

راه‌اندازی یک زیستگاه

انتخاب مخزن آکواریوم

انتخاب مخزن آکواریوم | ماهی گوپی
انتخاب مخزن آکواریوم | ماهی گوپی

در حالت ایده آل، حجم مخزن شما ۱۰ گالن (۳۷.۹ لیتر) خواهد بود. شما نمی خواهید مخزن خود را بیش از حد شلوغ کنید. برای مثال، اگر یک مخزن ۱۰ گالن دارید، حدود ۵ گوپی را هدف بگیرید. این به سادگی به شما کمک می کند تا مخزن را بهتر حفظ کنید و ماهی خود را سالم تر نگه دارید.

برخی از پرورش دهندگان و علاقه مندان به ماهی گوپی ممکن است استدلال کنند که شما نیازی به رعایت این نسبت ندارید، اما هرچه ماهی بیشتری در مخزن خود داشته باشید، اغلب مجبور خواهید بود آن را تمیز کنید و آب را عوض کنید. این را هنگام تصمیم گیری در مورد اندازه مخزن و تعداد گوپی در آن در نظر بگیرید.

اگر علاقه مند به خرید ماهی گوپی هستید می توانید این ماهی را مستقیما از سایت نوبل فارم خریداری کنید.

دکلره کردن آب مخزن آکواریوم

دکلره کردن آب مخزن آکواریوم | ماهی گوپی
دکلره کردن آب مخزن آکواریوم | ماهی گوپی

آب مخزن را دکلره کنید. چند راه وجود دارد که می توانید آب خود را دکلره کنید. می توانید اجازه دهید حدود یک هفته با درب باز بماند تا کلر تبخیر شود یا می توانید یک کیت دکلره بخرید. کلر زدایی آکواریوم و هر آبی که در آینده به آن اضافه می کنید بسیار مهم است .شما می توانید این لوازم را با هزینه نسبتاً کم از فروشگاه لوازم خانگی حیوانات خانگی خریداری کنید.

شما همچنین می خواهید یک کیت تست کلر بخرید، فقط برای اینکه مطمئن شوید آب قبل از اضافه کردن ماهی کاملاً فاقد کلر است. دستورالعمل های روی بطری دکلره را دنبال کنید .تقریباً تمام آب لوله کشی سطح معینی از کلر در خود دارد. برای شروع، می توانید از آب تصفیه شده، فیلتر شده یا مقطر بدون کلر استفاده کنید، اما برای ایمن بودن، همچنان آب را قبل از قرار دادن ماهی خود در آن از نظر کلر آزمایش کنید.

سعی کنید سطح pH مخزن خود را بین ۸/۱۰ نگه دارید، مانند pH سطح بالاتر، بنابراین سعی کنید حدود ۷.۵ pH را در نظر بگیرید تا به شما کمک کند PH را در بالا نگه دارید و ممکن است بخواهید مرجان های خرد شده اضافه کنید.

نگه داشتن دمای آب آکواریوم بین ۷۵ تا ۸۰ درجه

نگه داشتن دمای آب آکواریوم بین ۷۵ تا ۸۰ درجه | ماهی گوپی
نگه داشتن دمای آب آکواریوم بین ۷۵ تا ۸۰ درجه | ماهی گوپی

آب را بین ۷۵ تا ۸۰ درجه فارنهایت نگه دارید. این دما برابر با حدود ۲۴ و ۲۸ درجه سانتیگراد است. یک دماسنج در مخزن نگه دارید تا دما را کنترل کنید. اگر متوجه شدید که باید گرم شود، می توانید یک بخاری کوچک برای قرار دادن در مخزن خریداری کنید.

اگر به بخاری نیاز دارید، بخاری را متناسب با اندازه آکواریومی که دارید، خریداری کنید. به عنوان مثال، اگر یک مخزن ۵ گالن دارید، به بخاری با قدرت کمتری نسبت به مخزن ۲۰ گالنی نیاز دارید. اگر مطمئن نیستید به کدام بخاری نیاز دارید، از یکی از همکاران فروشگاه لوازم خانگی بپرسید.

برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد مخزن، بهتر است آن را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. در صورت نیاز به افزایش دما از بخاری استفاده کنید و به جای نور خورشید از نور مصنوعی در مخزن استفاده کنید. اگر به دلایلی آب بیش از حد گرم شد، مقداری از آب گرم را خارج کرده و با آب خنک‌تر جایگزین کنید تا دما به آرامی کاهش یابد.

استفاده از سیستم تصفیه در مخزن آکواریوم

استفاده از سیستم تصفیه در مخزن آکواریوم | ماهی گوپی
استفاده از سیستم تصفیه در مخزن آکواریوم | ماهی گوپی

از یک سیستم تصفیه در مخزن آکواریوم استفاده کنید. در بیشتر موارد، مخازن آکواریوم مجهز به سیستم فیلتراسیون هستند. اگر آکواریوم شما این کار را نکرد، باید یکی را جداگانه خریداری کنید. هنگامی که مدیای فیلتر شروع به قهوه ای شدن کرد، باید آن را تغییر دهید، بنابراین هر زمان که مخزن را تمیز می کنید، آن را کنترل کنید. مدیای سرامیکی برای باکتری‌های مفید خوب است و به سالم و تمیز نگه داشتن مخزن شما کمک می‌کند، فقط نیمی از رسانه‌های خود را در یک زمان جایگزین کنید تا مطمئن شوید که همه باکتری‌های خوب را به یکباره از بین نمی‌برید.

حتی اگر مخزن شما دارای فیلتر باشد، همیشه می توانید آن را با فیلتری متفاوت یا بهتر در صورت نیاز تغییر دهید. مطمئن شوید که سیستم فیلتراسیون شما می تواند با مقدار ماهی و اندازه مخزن شما هماهنگ باشد.    یک سیستم فیلتراسیون معمولی باید برای حفظ اکسیژن مخزن شما کافی باشد، اما اگر مخزن بزرگتری دارید یا ماهی زیادی دارید، می توانید یک سنگ هوا نیز اضافه کنید تا به اکسیژن رسانی به آب کمک کند.

شما باید تانک را به مدت یک ماه بدون ماهی آماده و کار کنید، فقط از وسوسه خرید هر ماهی از قبل خودداری کنید. باکتری ها در قسمت میانی فیلتر (جایی که باکتری ها رشد می کنند) هستند و مواد سمی حل شده در آب را پاک می کنند، زیرا ماهی ها با دفع آب خود را آلوده می کنند.

این مواد توسط سیستم مکانیکی فیلتر حذف نمی‌شوند، فقط باکتری‌ها می‌توانند این مواد بسیار سمی را به مواد بسیار سمی‌تر تبدیل کنند که می‌توان با تعویض هفتگی بخشی از آب آن را حذف کرد. در این ماه باکتری ها را با مقداری غذای ماهی (هر سه روز ۱ عدد) تغذیه کنید تا آنها را برای زمان آمدن ماهی تربیت کنید.

افزودن گیاهان و تزئینات به مخزن آکواریوم

افزودن گیاهان و تزئینات به مخزن آکواریوم | ماهی گوپی
افزودن گیاهان و تزئینات به مخزن آکواریوم | ماهی گوپی

گیاهان و تزئینات را به مخزن خود اضافه کنید. از پایین شروع کنید  مقداری بستر به پایین مخزن اضافه کنید. سنگ یا شن گزینه عالی برای گوپی است. سپس، گیاهان را اضافه کنید. شما باید از گیاهان زنده استفاده کنید، زیرا آنها نقش مهمی دارند که همراه با باکتری ها به از بین بردن مواد سمی کمک کنند. نکته مهم دیگر این است که ماهی ها جایی برای پنهان شدن دارند، زیرا گوپی ها دوست دارند این کار را انجام دهند.

اطمینان حاصل کنید که تمام بسترها و تزئینات را قبل از قرار دادن آنها در آب بشویید. می‌خواهید مطمئن شوید که همه گرد و غبار یا خاکی که ممکن است در فروشگاه لوازم جمع‌آوری کرده‌اند را از روی آن‌ها پاک کنید.

از افزودن چیزهایی که از طبیعت گرفته شده اند، مانند صدف، ریشه، شن و ماسه خودداری کنید، زیرا ممکن است حاوی انگل باشند یا PH شما (یا سختی کلی را در صورت اضافه کردن سنگ های آهکی تغییر دهند) این ممکن است منجر به بیماری در ماهی شما یا حتی مرگ آنها شود. بهتر است اگر آنها را از فروشگاه حیوانات خانگی خود خریداری کنید، از غافلگیری ناخوشایند جلوگیری کنید. فقط کسانی که در نگهداری ماهی تجربه دارند، چیزهایی را از طبیعت انتخاب می کنند، زیرا بین ریشه ها و سنگ ها که برای کیفیت آب بی ضرر است و آنهایی که نیستند، تفاوت دارند.

نورپردازی مخزن آکواریوم

نورپردازی مخزن آکواریوم | ماهی گوپی
نورپردازی مخزن آکواریوم | ماهی گوپی

مخزن خود را نورپردازی کنید در حالت ایده آل، ماهی گوپی های شما باید حدود ۸ ساعت در روز تاریک باشند. خیلی بیشتر یا کمتر از این می تواند باعث بدشکلی در هنگام رشد شود. می‌توانید یک چراغ روی مخزن قرار دهید و آن را روی یک تایمر تنظیم کنید تا مطمئن شوید که گوپی‌های شما مقدار مناسبی از نور را در روز دریافت می‌کنند، یا می‌توانید هر روز صبح و شب چراغ را به صورت دستی روشن و خاموش کنید.

اگر از نور طبیعی استفاده می کنید، مانند قرار دادن مخزن خود در نزدیکی پنجره یا منبع نور، مطمئن شوید که دمای آب را خیلی تحت تاثیر قرار نمی دهد. اطمینان حاصل کنید که آب دمای مناسب را برای گوپی ها حفظ می کند. انجام این کار ممکن است منجر به تشکیل جلبک شود، بنابراین بهتر است از نور مصنوعی استفاده کنید.

چگونه به ماهی کوپی غذا بدهیم؟

تغذیه مناسب ماهی گوپی

تغذیه مناسب ماهی گوپی | ماهی گوپی
تغذیه مناسب ماهی گوپی | ماهی گوپی

به ماهی گوپی خود خوراک مناسب بدهید. شما می توانید گوپی های خود را با انواع خوراک اعم از خشک و مرطوب و زنده و منجمد تغذیه کنید. شما می‌توانید برای گوپی‌ها خوراک از پیش ساخته شده پولکی بخرید که جیره غذایی متعادلی برای آن‌ها فراهم کند، اما اطمینان حاصل کنید که از دادن خوراک پر پروتئین به آن‌ها صرفاً خودداری کنید.

شما می خواهید پروتئین را با خوراک گیاهی متعادل کنید. میگوهای آب نمک، پوسته های کرم خاکی، کرم خونی خشک شده، کرم های سفید و لارو پشه همگی گزینه های عالی برای تغذیه گوپی های شما هستند. خوراک پولکی با پودر ماهی به عنوان ماده اولیه انتخابی عالی است. قبل از خرید خوراک ماهی گوپی، برچسب های آن را بخوانید.

تغذیه ماهی گوپی‌ ۲ تا ۴ بار در روز

تغذیه ماهی گوپی‌ ۲ تا ۴ بار در روز | ماهی گوپی
تغذیه ماهی گوپی‌ ۲ تا ۴ بار در روز | ماهی گوپی

گوپی های خود را به مقدار کم ۲ تا ۴ بار در روز تغذیه کنید. به جای اینکه به یکباره به گوپی های خود مقدار زیادی غذا بدهید، تغذیه آنها را در طول روز پخش کنید. سعی کنید آنچه را که در هر بار خوراک دادن به آنها انجام می دهید، تغییر دهید. برای مثال، ممکن است در طول یک تغذیه به آنها میگوی آب نمک زنده بدهید و سپس در تغذیه بعدی خوراک را ورقه ورقه کنید. مراقب باشید به گوپی های خود بیش از حد غذا ندهید. آنها باید بتوانند خوراکی را که به آنها می دهید ظرف دو دقیقه مصرف کنند.

نظارت بر سلامت گوارش ماهی گوپی‌

نظارت بر سلامت گوارش ماهی گوپی‌ | ماهی گوپی
نظارت بر سلامت گوارش ماهی گوپی‌ | ماهی گوپی

سلامت گوارش گوپی های خود را زیر نظر داشته باشید. آب مخزن نشان دهنده خوبی است که نشان می دهد ماهی ها در جیره غذایی خود چقدر رشد می کنند. اگر آب کدر شود، یا اگر به نظر می رسد مشکل جلبک در مخزن شما وجود دارد، ممکن است با خوراک خود مشکل داشته باشید. اگر مخزن شما کدر شد، تغذیه خود را حدود ۲۰ درصد برای چند روز سبک کنید و ببینید آیا این مساله به ماهی کمک می کند تا دوباره متناسب شده و آب دوباره متعادل شود. اگر این اتفاق بیفتد ممکن است به دلیل اوج مواد سمی (آمونیاک و نیتریت) باشد.

حفظ سلامت گوپی‌ها

نگهداری ۲ یا ۳ ماهی ماده به ازای هر ماهی نر

نگهداری ۲ یا ۳ ماهی ماده به ازای هر ماهی نر | ماهی گوپی
نگهداری ۲ یا ۳ ماهی ماده به ازای هر ماهی نر | ماهی گوپی

به ازای هر ماهی گوپی نر دو یا سه گوپی ماده نگه دارید. شما می خواهید چندین گوپی را در تانک خود نگه دارید، زیرا آنها ماهی های اجتماعی هستند که از بودن در گروه لذت می برند. اطمینان حاصل کنید که نسبت ۲:۱ ماده به نر را حفظ کنید زیرا نرها تمایل دارند ماده ها را تحت فشار قرار دهند و آنها را در تانک تعقیب کنند.

نگه داشتن تعداد بیشتری ماده نسبت به مردان باید به کاهش این موضوع کمک کند.  اگر می خواهید از تولید مثل خودداری کنید، می خواهید همه ماهی های یک جنسیت را در مخزن خود نگه دارید. گوپی‌ها به‌جای تخم‌گذاری، بچه‌های زنده به دنیا می‌آورند، بنابراین اگر گوپی‌های شما زاد و ولد کنند، نوزادان آن‌ها را همان‌طور که به دنیا می‌آیند، خواهید دید.

تمیز کردن مخزن یک‌ بار در هفته

تمیز کردن مخزن یک‌ بار در هفته | ماهی گوپی
تمیز کردن مخزن یک‌ بار در هفته | ماهی گوپی

مخزن را هفته ای یکبار تمیز کنید. این به معنای تعویض حدود ۲۵ درصد آب و جایگزینی آن با آب شیرین و دکلره است. همچنین می‌خواهید از شیلنگ سیفون برای رسیدن به پایین مخزن و جاروبرقی باقی‌مانده مواد غذایی یا جلبک‌هایی که ممکن است در کف مخزن رشد کنند استفاده کنید. هنگام تمیز کردن، نمی خواهید تمام آب را خارج کنید و آن را جایگزین کنید.

با برداشتن تنها ۲۵ تا ۴۰ درصد آب، ماهی بهتر می تواند خود را تنظیم کند. فیلتر شما باید بیشتر کارهای سنگین را به صورت روزانه انجام دهد، اما استفاده از شیلنگ سیفون (که به راحتی در فروشگاه لوازم حیوانات خانگی خریداری می شود) برای تمیز کردن جلبک ها یا مواد غذایی از ته مخزن به تمیزتر نگه داشتن مخزن کمک می کند.

در صورت کثیف شدن شیشه داخل مخزن را تمیز کنید. از یک تیغ برای خراش دادن هرگونه کثیفی که ممکن است در داخل مخزن باشد استفاده کنید، سپس از شیلنگ سیفون برای مکیدن آن استفاده کنید. همچنین، ممکن است بخواهید به طور دوره ای تزئینات را از مخزن بردارید و آنها را به طور کامل بشویید تا هرگونه جلبک یا کثیفی ایجاد شود.

خرید شلنگ از فروشگاه

خرید شلنگ از فروشگاه | ماهی گوپی
خرید شلنگ از فروشگاه | ماهی گوپی

یک شیلنگ سیفون را از فروشگاه مخصوص خریداری کنید. شما می توانید از این ها تا زمانی که ماهی ها هنوز در مخزن هستند استفاده کنید، اما مطمئن شوید که این کار را با احتیاط انجام دهید. اگر نگران آسیب دیدن ماهی ها در حین تمیز کردن مخزن هستید، می توانید آنها را بردارید و در حین تمیز کردن در ظرف جداگانه ای از آب دکلره قرار دهید.

نظارت بر بیماری‌ ماهی گوپی‌

نظارت بر بیماری‌ ماهی گوپی‌ | ماهی گوپی
نظارت بر بیماری‌ ماهی گوپی‌ | ماهی گوپی

گوپی های خود را از نظر بیماری کنترل کنید. در حالی که این گونه خاص بسیار سالم است، گوپی ها ممکن است گاهی اوقات با قارچ دچار مشکل شوند. این اغلب به صورت لکه های سفید روی پوست آنها ظاهر می شود. این به راحتی با برخی از داروهایی که می توانید از فروشگاه لوازم حیوانات خانگی خود خریداری کنید قابل درمان است.

مخزن خود را تمیز و به خوبی نگهداری کنید و احتمالاً هیچ مشکلی با بیماری نخواهید داشت. اگر گوپی ها مردند، مطمئن شوید که آنها را به سرعت از مخزن خارج کرده اید. اگر گوپی ها علائم بیماری را نشان دادند، در حین بهبودی آنها را در یک مخزن جداگانه قرنطینه کنید تا دیگران را آلوده نکنند. برخی از افراد توصیه می کنند برای جلوگیری از قارچ، کمی نمک آکواریوم به آب اضافه کنید، دقت کنید که نمک دریایی و نمک پخت و پز یکسان نیستند.

سوالات متداول

چگونه می‌توانم یک آکواریوم مناسب برای ماهی گوپی راه‌اندازی کنم؟

برای ماهی گوپی، یک آکواریوم با حجم ۱۰ گالن (۳۷.۹ لیتر) مناسب است. بهتر است به ازای هر ۱۰ گالن، ۵ ماهی گوپی نگهداری کنید تا مخزن شلوغ نشود و ماهی‌ها سالم بمانند.

چرا باید آب مخزن آکواریوم را دکلره کنم؟

آب لوله‌کشی دارای کلر است که برای ماهی‌ها مضر است. با دکلره کردن آب مخزن، از آسیب به ماهی‌ها جلوگیری می‌کنید. می‌توانید از کیت‌های دکلره یا روش‌های دیگر استفاده کنید.

دمای مناسب آب برای نگهداری ماهی گوپی چقدر است؟

دمای مناسب برای نگهداری ماهی گوپی بین ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتیگراد است. از یک دماسنج برای کنترل دمای آب استفاده کنید و در صورت نیاز از بخاری‌های مناسب استفاده کنید.

چگونه می‌توانم مخزن ماهی گوپی را تمیز نگه دارم؟

هفته‌ای یک بار حدود ۲۵ درصد از آب مخزن را با آب تازه و دکلره تعویض کنید. از شیلنگ سیفون برای تمیز کردن ته مخزن از باقی‌مانده‌های غذا و جلبک‌ها استفاده کنید.

بهترین تغذیه برای ماهی گوپی چیست؟

ماهی‌های گوپی را می‌توانید با خوراک پولکی، میگوی آب نمک، کرم‌های خاکی و خوراک گیاهی تغذیه کنید. تعادل بین پروتئین و غذای گیاهی را حفظ کنید و به مقدار کم ۲ تا ۴ بار در روز به آنها غذا دهید.

اشتراک گذاری