ملکه زنبور، زنبور ملکه، زنبور عسل، queen bee
نحوه شناسایی ملکه زنبور عسل

زنبور ملکه، رهبر یک کلنی زنبور عسل و مادر اکثر، اگر نه همه زنبورهای کارگر و بدون سرنشین آن است. ملکه زنبور سالم برای سلامت کندو لازم است. وقتی که زنبور عسل پیر شود یا بمیرد، کندو نیز می میرد اگر نتواند به موقع ملکه جدیدی پیدا کند.

برای نگهداری کندوهای خود، زنبورداران باید بدانند که چگونه زنبور ملکه عسل را از بقیه تشخیص دهند و پس از شناسایی آن را علامت گذاری کنند. یاد بگیرید که چگونه زنبور ملکه خود را با جستجوی تفاوت در رفتار، مکان و ویژگی های فیزیکی شناسایی و علامت گذاری کنید.

همچنین می توانید محصولات صنایع زنبورداری نوبل فارم را امتحان کنید و تفاوت در سلامت و کارایی کندوی خود را ببینید!

شناسایی بوسیله دیدن

به دنبال بزرگترین زنبور بگردید

ملکه زنبور، زنبور ملکه، زنبور عسل، queen bee

 به دنبال بزرگترین زنبور عسل باشید. زنبور ملکه یا queen bee تقریباً همیشه بزرگترین زنبور کلنی خواهد بود. گاهی اوقات کارگرها می توانند به بزرگی یا حتی بزرگتر از ملکه باشند، اما شما می توانید آنها را از نظر ضخامت تشخیص دهید. ملکه زنبور عسل بلندتر و باریکتر از هر زنبور دیگر خواهد بود.

بررسی وجود شکم نوک تیز

ملکه زنبور، زنبور ملکه، زنبور عسل، queen bee

شکم نوک تیز را بررسی کنید. شکم زنبور عسل قسمت پایینی بدن او و نزدیک نیش است. زنبورهای عسل شکمی صاف دارند، اما شکم ملکه شکل نوک تیزتری دارد. به راحتی می توانید ملکه را از این طریق تشخیص دهید.

به دنبال زنبوری با پاهای باز بگردید

ملکه زنبور، زنبور ملکه، زنبور عسل، queen bee

به دنبال زنبور عسلی باشید که با پاهای باز ایستاده است. زنبورهای کارگر و … پاهایی دارند که مستقیماً زیر بدن آنها قرار دارد – اگر از بالا به آنها نگاه کنید نمی توانید قسمت زیادی از پاهای آنها را ببینید. ملکه زنبور عسل دارای پاهایی است که به سمت بیرون پخش می شوند و آنها را بسیار بیشتر نمایان می کند.

به دنبال نیش بدون خار بگردید

ملکه زنبور، زنبور ملکه، زنبور عسل، queen bee

به دنبال نیش بدون خار باشید. در هر کندو فقط یک زنبور ملکه وجود دارد. اگر بیش از یک زنبور پیدا کردید که ممکن است زنبور ملکه عسل باشد، به آرامی هر زنبور را از قفسه سینه (وسط بدنش) بالا ببرید. آنها را زیر ذره بین نگه دارید و نیش آن را بررسی کنید. کارگران، … و ملکه های باکره روی نیش خود خار خواهند داشت. نیش زنبور ملکه صاف و بدون خار است.

جستجو در مکان های مناسب

لاروها را پیدا کنید

ملکه زنبور، زنبور ملکه، زنبور عسل، queen bee

لاروها را پیدا کنید. به آرامی هر قاب کندو را بردارید و به دنبال لارو بگردید. لارو‌ها مانند دانه‌های کوچک سفید به نظر می‌رسند و معمولاً آن‌ها را در کنار هم می‌بینید. از آنجایی که ملکه تمام تخم‌ها را در کلنی می‌گذارد، به احتمال زیاد در همان نزدیکی خواهد بود. در بلند کردن و تعویض قاب کندو بسیار مراقب باشید. شما ممکن است ناخواسته ملکه زنبور عسل را بکشید.

به دنبال مکان‌های پنهان باشید

ملکه زنبور، زنبور ملکه، زنبور عسل، queen bee

مکان های پنهان را بررسی کنید. زنبور عسل در لبه کندو یا بیرون آویزان نخواهد شد. او به احتمال زیاد در اعماق کندو و به دور از مزاحمت های بیرونی خواهد بود. اگر جعبه کندوی عمودی دارید، احتمالاً روی یکی از قاب‌های پایینی قرار دارد. اگر کندو شما افقی است، به دنبال او به سمت مرکز باشید.

فعالیت غیرعادی در کندو

ملکه زنبور، زنبور ملکه، زنبور عسل، queen bee

به دنبال فعالیت غیرمعمول در کندو باشید. ملکه زنبور عسل ممکن است در داخل کندوی خود حرکت کند. اگر متوجه فعالیت غیرعادی در داخل کندو شدید، مانند جمع شدن زنبورها در کنار هم یا لاروهایی که معمولاً آنها را نمی بینید، ممکن است Queen Bee یا در نزدیکی کندو باشد.

از بالاترین جعبه شروع کنید و به سمت پایین بروید

از بالاترین جعبه (بدنه کندو) شروع کنید و به سمت پایین حرکت کنید. معمولاً زمانی که ملکه آن را از کندو بیرون می‌کشید، از روی قاب می‌پرد و به قاب زیر می‌رود. هنگامی که جستجوی جعبه را تمام کردید، آن را روی زمین قرار دهید و جعبه زیر را بررسی کنید.

شناسایی بر اساس رفتار

مراقب زنبورهایی باشید که کنار می‌روند

ملکه زنبور، زنبور ملکه، زنبور عسل، queen bee

مراقب زنبورهایی باشید که از سر راه خارج می شوند. هنگامی که ملکه در حال حرکت است، کارگران همیشه از مسیر خود خارج می شوند. پس از مرگ او، آنها در جایی که او بود جمع می شوند. مراقب زنبورهایی باشید که از مسیر خارج می شوند.

به دنبال زنبوری بگردید که کاری انجام نمی‌دهد

ملکه زنبور، زنبور ملکه، زنبور عسل، queen bee

به دنبال زنبورعسلی باشید که کاری انجام نمی دهد. زنبور ملکه از بقیه کندو تغذیه می شود و هیچ وظیفه ای جز تخم گذاری ندارد. مراقب زنبوری باشید که ظاهراً شغلی ندارد. احتمالاً زنبور عسل است.

آیا زنبورها به زنبور خاصی غذا می‌دهند

ملکه زنبور، زنبور ملکه، زنبور عسل، queen bee

بررسی کنید که آیا زنبورها به زنبور خاصی غذا می دهند یا خیر. ملکه تمام نیازهای خود را توسط بقیه کندو تامین خواهد کرد. به دنبال زنبورهایی باشید که توجه نشان می دهند و برای زنبور دیگری غذا تهیه می کنند. این ممکن است ملکه نباشد – می تواند یک ملکه باکره یا یک زنبور جوان باشد – اما احتمال اینکه او باشد زیاد است.

علامت گذاری ملکه زنبور عسل (queen bee)

رنگ صحیح را انتخاب کنید

ملکه زنبور، زنبور ملکه، زنبور عسل، queen bee

رنگ مناسب را انتخاب کنید. زنبورداران رنگ هایی را برای شناسایی ملکه های متولد شده در سال های خاص تعیین کرده اند. این به شما کمک می کند تا به سرعت ملکه زنبور عسل را انتخاب کنید و بفهمید که آیا کندوی شما به زودی به زنبور ملکه جدید نیاز دارد یا خیر؟ قبل از علامت گذاری ملکه خود حتما رنگ مناسب را انتخاب کنید. هر رنگ مبتنی بر اکریلیک خوب است. بسیاری از زنبورداران از رنگ مدل یا حتی قلم رنگ استفاده می کنند.

  • رنگ سفید برای ملکه هایی استفاده می شود که در سال های منتهی به ۱ یا ۶ علامت گذاری شده اند.
  • اگر در سال ۲ یا ۷ به پایان می رسد، از رنگ زرد استفاده کنید.
  • از رنگ قرمز برای سال هایی که به ۳ یا ۸ ختم می شوند استفاده کنید.
  • رنگ سبز برای سال هایی که به ۴ یا ۹ ختم می شود استفاده می شود.
  • از رنگ آبی برای سال هایی که به ۵ یا ۰ ختم می شوند استفاده کنید.

وسایل نقاشی خود را آماده کنید

ملکه زنبور، زنبور ملکه، زنبور عسل، queen bee

لوازم رنگ خود را آماده کنید. اگر زنبورها را برای مدت طولانی نگه دارید، ممکن است دچار آشفتگی یا حتی زخمی شوند، بنابراین قبل از برداشتن زنبور ملکه عسل مطمئن شوید که رنگ شما برای علامت گذاری آماده است. قلم مو یا قلم رنگ را در دست دیگر خود یا روی میز کوچکی در کنار کندو فرو برده و آماده استفاده کنید.

ملکه زنبور را به آرامی از بال‌ها یا سینه‌اش بگیرید

ملکه زنبور، زنبور ملکه، زنبور عسل، queen bee

به آرامی ملکه زنبور عسل را با بال یا قفسه سینه بلند کنید. وقتی او را بلند می کنید بسیار بسیار مراقب باشید – اگر زنبور ملکه تقلا کرد، می توانید به طور تصادفی بال هایش را پاره کنید یا ملکه را له کنید.

برخی از زنبورستان‌ها کیت‌های علامت‌گذاری را می‌فروشند که به شما امکان می‌دهد ملکه زنبور عسل را در یک جعبه پلاستیکی کوچک در هنگام علامت‌گذاری محدود کنید، اما این یک الزام نیست.

ملکه را بالای کندو نگه دارید

ملکه زنبور، زنبور ملکه، زنبور عسل، queen bee

ملکه زنبور عسل را بالای کندو نگه دارید. اگر به طور تصادفی ملکه را رها کنید، ممکن است که به جای اینکه دوباره داخل کندو بیفتد، در علف یا لباس زنبورداری شما باشد. در تمام مدتی که با او کار می کنید، ملکه را بالای کندو نگه دارید.

سینه زنبور عسل را رنگ کنید

ملکه زنبور، زنبور ملکه، زنبور عسل، queen bee

یک نقطه کوچک رنگ روی قفسه سینه زنبور ملکه بگذارید. یک نقطه کوچک و تا بین دو پای جلویی زنبور بکشید. به اندازه ای رنگ بزنید که علامت شما قابل مشاهده باشد، اما زیاد استفاده نکنید – می توانید بال ها یا پاهای زنبور عسل را با رنگ خشک شده نشان گذاری کنید.

نوک بال‌های زنبور ملکه را بچینید

ملکه زنبور، زنبور ملکه، زنبور عسل، queen bee

نوک بال هایش را ببندید (اختیاری). برخی از زنبورداران ترجیح می دهند به جای علامت زدن با رنگ، بال های ملکه زنبور عسل را قیچی کنند، اما این اختیاری است. اگر می خواهید این کار را انجام دهید، زنبور را به آرامی بلند کنید و یک چهارم پایین هر دو بال را با یک قیچی کوچک زنبورداری کوتاه کنید.

اگر علاقه مند به مطالب زنبورداری هستید، حتما مقاله «نحوه حذف زنبورها» را نیز مطالعه کنید تا بدانید چگونه از باغ و گلخانه خود زنبورها را بدون کمترین هزینه و اذیت و آزاری آنها را بیرون کنید.

اشتراک گذاری