سوهان کشی دندان اسب، سوهان کشی دندان‌
نحوه‌ تشخیص سوهان کشی دندان اسب

دندان های اسب ریشه باز هستند، به این معنی که آنها به طور مداوم رشد می کنند و برای کنترل اندازه، به جویدن وابسته اند تا حیوان بتواند آنها را در اندازه مناسب نگه دارد. در یک دنیای کامل، سرعت سایش برابر با سرعت رشد است و دندان‌های اصلی، دندان‌های آسیاب، به طور مساوی سایش می‌شوند تا سطح جویدنی ایده‌آل را فراهم کنند.

با این حال، مجموعه بالایی دندان‌های آسیاب عریض‌تر از مجموعه پایین‌تر است و اسب‌ها با حرکت دایره‌ای جویدن را انجام می‌دهند، به این معنی که با گذشت زمان، اگر اسب دندان نیش ناهمواری داشته باشد، خارهای تیز در دهانش ایجاد می‌شوند.

سوهان کردن فرآیندی است که در آن خارها یا میخ‌ها با یک سوهان دندانی که برای استفاده در اسب‌ها طراحی شده است، سوهان کشی یا ساییده می‌شوند. دانستن زمان سوهان کشی دندان های اسب برای جلوگیری از درد دهان و اطمینان از سلامت کلی اسب، بسیار مهم است.

ارزیابی نشانه‌های اولیه برای سوهان کشی دندان اسب

تشخیص مشکلات خوردن اسب شما

سوهان کشی دندان اسب، سوهان کشی دندان‌

بررسی کنید که آیا اسب شما در خوراک خوردن مشکل دارد یا خیر؟ خارهای دندانی در دهان اسب شما ممکن است در سطح گونه یا زبان فرو رفته و باعث درد شوند. این نشان می دهد که اسب شما نیاز به سوهان کشی دندان هایش دارد.

  • اسب ممکن است در خوردن خوراک مردد باشد، یا کمتر از آنچه که معمولا می خورده، خوراک بخورد.
  • اسب ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا جیره خود را بخورد و هنگام غذا خوردن سرش را پرتاب کند.
  • اسب همچنین ممکن است علائم دیگری از خود نشان دهد که به اندازه کافی خوراک نمی خورد، مانند کاهش وزن که این هم نشان دهنده نیاز به سوهان کشی دندان اسب است.

تشخیص درد دهانی از طریق تغذیه نامنظم

سوهان کشی دندان اسب، سوهان کشی دندان‌

برای تشخیص درد دهان، وضعیت خوردن خوراک اسب را مشخص کنید. اسب شما ممکن است به یک حیوان نامرتب خور تبدیل شود، چرت بزند و خوراک را از دهانش بیرون بیاندازد. به عنوان مثال، بررسی کنید که آیا اسب شما خوراک خود را در سراسر کف اصطبل پراکنده کرده است یا خیر؟  برخی از اسب‌ها هنگام جویدن سر خود را به یک طرف نگه می‌دارند که منجر به آب‌ریزش شدید می‌شود. ببینید آیا اسب شما چانه اش دائماً خیس است؟ و به جای قورت دادن، ترجیح می دهند آب دهانشان را بیرون بیاندازند. گاهی اوقات به دلیل آسیب به غشای مخاطی پوشاننده دهان، بزاق خونی می شود.

شناسایی علائم خفگی در اسب

سوهان کشی دندان اسب، سوهان کشی دندان‌

به دنبال علائم خفگی باشید. درد دهان باعث می شود اسب تمایل کمتری به جویدن داشته باشد و احتمال قورت دادن خورلک هایی که به طور ناقص جویده شده و فقط تا حدی با بزاق مخلوط شده اند را بیشتر می کند. این گلوله های خشک خوراک می تواند در مری (لوله ای که دهان را به معده متصل می کند) گیر کند و باعث خفگی اسب شما شود و یک توده قابل مشاهده در سمت چپ گردن، در یک بخش از مری، ایجاد می کند که از گوشه استخوان فک تا نقطه شانه حرکت می کند.

این حالت همان حالت اضطراری فوری که خفگی در انسان به وجود می آورد، نیست. این کار نای را مسدود نمی کند، بنابراین اسب هنوز می تواند نفس بکشد. با این حال، انسداد مسیر به مرور زمان ایجاد می‌شود و باعث می‌شود که اسب مایع و خوراک را سرفه کند، علاوه بر آن باعث ناراحتی و درد در این حیوان نیز می‌شود.

اگر مری با یک گلوله یونجه مسدود شده باشد، بزاق زمانی که اسب خوراک را قورت می‌دهد، جایی برای رفتن ندارد و بنابراین آب دهان اسب به شدت می‌ریزد.

تشخیص ورم گونه‌های اسب

سوهان کشی دندان اسب، سوهان کشی دندان‌

توجه داشته باشید که آیا اسب شما گونه های پف کرده ناشی از جمع کردن گلوله های علف یا یونجه دارد. هنگامی که اسب راهی برای جمع کردن گلوله های یونجه یا علف بین گونه و دندان ها به کار می برد تا به عنوان یک پد یا مانع عمل کند، به آن کویدینگ می گویند. این کار پوشش گونه را در حین جویدن محافظت می کند و ناراحتی را کاهش می دهد. اگر اسب شما دارای گونه های برجسته یا پف کرده باشد، این را می توان مشاهده کرد. اسب شما همچنین گاهی اوقات این گلوله ها را روی زمین اصطبل می ریزد که نشانه این است که دندان هایش به سوهان کشی نیاز دارند.

تشخیص درد دهان اسب

سوهان کشی دندان اسب، سوهان کشی دندان‌

اسبی که دهانش درد می‌کند، احتمالاً با لقمه‌ای در دهانش احساس ناراحتی می‌کند، به این دلیل است که وقتی لقمه با زخم دهان خود تماس پیدا می کند، اسب سعی می کند با انتقال لقمه به مکان دیگری که درد کمتری دارد از آن محافظت کند. بنابراین اسب مشغول اجتناب از لقمه می شود و یا سر خود را به اطراف پرتاب می کند یا گردن خود را خم می کند تا لقمه را بیرون بیاندازد.

این می تواند یک حیوان معمولی آرام و خوش رفتار را تبدیل به حیوانی کند که هنگام سوار شدن سرش را به اطراف پرتاب می کند یا سعی می کند با خم کردن بیش از حد گردنش از نیش جلوگیری کند.

ارزیابی نشانه‌های ثانویه سوهان کشی دندان‌

اندازه گیری وزن اسب

سوهان کشی دندان اسب، سوهان کشی دندان‌

اسب خود را وزن کنید. اسبی که مشکل دندانی و نیاز به سوهان کشی دندان اسب و مراقبتهای دندانپزشکی دارد ممکن است کاهش وزن پیدا کند. این به این دلیل است که اسب سعی می کند به طور انتخابی غذاهایی را بخورد که نیاز به جویدن کمتری دارند. اسب شما ممکن است از خوردن یونجه درشت و دانه های سفت اجتناب کند و ترجیح می دهد خوراک یا علف نرم بخورد.

دلیل دیگری که اسب ممکن است وزن کم کند این است که نمی تواند خوراک را به طور کامل آسیاب کند. آسیاب کردن دیواره‌های سلولی و فیبر را می‌شکند و باعث می‌شود روده راحت‌تر خوراک را هضم کند و حداکثر ارزش تغذیه ای را به دست آورد.

اگر اسب شما بسیار لاغر یا گرسنه به نظر می رسد توجه کنید. اگر دهان اسب شما به خصوص دردناک است، ممکن است فقط حداقل خوراک را بخورد، یا حتی به جای اینکه احساس ناراحتی کند، خودش گرسنه بماند. اسب همچنین ممکن است به دلیل کمبود انرژی خوراک، بیش از حد معمول بی حال باشد.

نشانه‌های ناراحتی گوارشی و کولیک
سوهان کشی دندان اسب، سوهان کشی دندان‌

مراقب علائم سوء هاضمه و قولنج باشید. گلوله‌های غذای کم جویده شده می‌تواند به معده برسد، اما در روده قرار می‌گیرد و باعث سوء هاضمه یا قولنج می‌شود. علائم این حالت عبارتند از ناراحتی شکمی که به صورت بی قراری، چرخش مداوم و نگاه کردن به پهلو، لگد زدن به شکم، تنفس سریع کم عمق، بی قراری عمومی، خیره شدن چشم ها و سوراخ های بینی باز می باشد.

بررسی مدفوع اسب

سوهان کشی دندان اسب، سوهان کشی دندان‌

به دنبال تکه های کامل غذا در مدفوع اسب خود باشید. از آنجایی که تیزی های دندانی باعث درد دهان می شود و منجر به اختلال در جویدن کامل خوراک می شود، اسب شما تکه های کامل بیشتری از غذا را می بلعد. این غذای بد جویده شده شامل تکه های بزرگتر یونجه و تکه های کامل غلات است که روده قادر به تجزیه و هضم کامل آنها نیست. بنابراین، سرگین اسب حاوی تکه‌های کامل خوراک و تکه‌هایی از یونجه هضم نشده است. این علامت هم نیاز به سوهان کشی دندان اسب را نشان می دهد.

آیا نفس اسب شما از معمول بدتر است؟

سوهان کشی دندان اسب، سوهان کشی دندان‌

نفس اسب خود را بو کنید تا ببینید بدتر از حد معمول است یا خیر. اگر اسب شما خارهای دندانی داشته باشد، احتمال اینکه خوراک در دهان گیر کند بیشتر است. سپس این خوراک گند می شود و شروع به بو دادن می کند. همچنین، زخم ها یا زخم های دهان می توانند عفونی شده و منجر به بوی بد دهان (هالیتوزیس) شوند.

مشاهده مستقیم دندان‌ها

باز کردن دهان اسب برای بررسی

سوهان کشی دندان اسب، سوهان کشی دندان‌

برای معاینه جهت سوهان کشی دندان اسب، اسب را ببندید تا مطمئن شوید که دهانش در حین معاینه باز می ماند. معاینه مستقیم دندان ها شامل قرار دادن دهانه مخصوص در دهان اسب است تا دهان در حالت نیمه باز نگه داشته شود. این وسیله مانع از جویدن اسپکولوم توسط اسب در هنگام ورود آن به دهان اسب می شود و اجازه می‌دهد تمام سطوح دندان‌ها بررسی شوند.

با استفاده از محصول دهان‌ باز کن اسب نوبل فارم، دندان‌های اسب خود را بهتر مراقبت کنید. امروز این محصول را سفارش دهید و با آنها تجربه‌ای راحت و حرفه‌ای ارائه دهید!

بررسی دندان‌های مشکل‌دار با اسپکولوم

سوهان کشی دندان اسب، سوهان کشی دندان‌

برای تشخیص، دندان های مشکل دار را با اسپکولوم بررسی کنید. دندان‌های مشکل‌ساز، دندان‌های آسیاب یا دندان قروچه هستند که در پشت دهان قرار دارند. اینها خیلی دورتر از آن هستند که بتوان بدون کمک اسپکولوم دهانی خاص آن را دید. این معاینه دردناک نیست و اکثر اسب ها این را به خوبی تحمل می کنند.

اسپکولوم دهانی یک ابزار خاص با یک تیغه صاف و لبه‌ای گرد است که می‌تواند به منظور معاینه دندان‌ها در داخل دهان اسب قرار بگیرد. یک دامپزشک یا تکنسین دندان اسب به چنین اسپکولوم دسترسی دارد. چون اسب ممکن است سر خود را به اطراف پرتاب کند، بنابراین عاقلانه است که یک هولتر گذاشته و طناب سربی را با سرش در وضعیت کمی بالا ببندید، تا حرکت او را محدود کرده و امکان بازرسی بهتر دهان را فراهم کنید.

مراقبت دوره‌ای از دهان اسب برای تشخیص علائم

سوهان کشی دندان اسب، سوهان کشی دندان‌

دهان اسب خود را به طور منظم بررسی کنید تا علائم حیوان را زیر نظر داشته باشید. به شرطی که هیچ نشانه ای از ناراحتی دهان مشاهده نکنید، معاینه یک بار در سال برای اسب های بین ۵ تا ۲۰ سال خوب است. اگر اسب شما تحت نظر دامپزشک است، از او بخواهید دندان های اسب شما را ارزیابی کند. در سن زیر ۵ سال، اسب هنوز در حال رشد است و برای اطمینان از اینکه دندان ها تمیز بیرون آمده اند و قوس های دندانی ردیف شده اند، به معاینات مکرر نیاز است. به همین ترتیب، پس از ۲۰ سالگی اسب احتمال بیشتری دارد که دچار عوارض دندانی مانند ترک خوردگی تاج یا عفونت ریشه دندان شود، بنابراین دو بار در سال معاینات دندانی مناسب است.

با استفاده از محصول سوهان برقی دندان اسب نوبل فارم، به آسانی و به صورت حرفه‌ای دندان‌های اسب خود را سوهان کنید تا از عوارض جدی مانند سوء هاضمه یا خفگی جلوگیری کنید.

جمع بندی

با توجه به نکات مطرح شده در مقاله، سوهان کشی دندان اسب امری حیاتی است که تأثیر چشمگیری بر رفتار و سلامت اسب دارد. اسب‌هایی که نیاز به سوهان کشی دارند، ممکن است علائمی همچون مشکلات در خوردن خوراک، مانند جویدن نامنظم یا کاهش وزن، نشان دهند. علاوه بر این، دندان‌هایی که نیاز به سوهان کشی دارند می‌توانند باعث عوارض جدی مانند سوء هاضمه، قولنج یا حتی خفگی شوند. برای اطمینان از سلامت کلی اسب و جلوگیری از عوارض جدی، معاینه و سوهان کشی دندان‌ها به صورت دوره‌ای توسط دامپزشک اسب ضروری است.

اشتراک گذاری