اکسترودر، extruder، دستگاه پلت
دستگاه اکسترودر خوراک شناور ماهی

برنامه دستگاه اکسترودر خوراک شناور ماهی

همانطور که همه می دانیم دستگاه اکسترودر با استفاده تکنولوژی گلوله سازی برای تولید خوراک آبزیان و همچنین خوراک دام و طیور استفاده می شود. به عنوان مثال: خوراک شناور ماهی(گربه ماهی، ماهی استوایی)، خوراک میگو، غذای خرچنگ، غذای سگ/گربه، لاک پشت، قورباغه و غیره.

فقط در هر رده بایستی قالب دستگاه خوراک را تغییر دهید، می توانید گلوله های مختلف با اشکال و ابعاد مختلف زیادی تولید کنید. همچنین می توانید اندازه های مختلف از ۰.۴ میلی متر تا ۱۵ میلی متر ایجاد کنید که خوراک مناسب برای بچه ماهی تا ماهی های بزرگ ایجاد شود.

اکسترودر، extruder، دستگاه پلت

گلوله های خوراک تولیدی دارای سطحی صاف و پختگی داخلی هستند که نه تنها خوش طعمی خوبی دارند بلکه با ساختار خاص، باعث بهبود هضم و جذب مواد مغذی تشکیل دهنده خوراک توسط ماهی می شوند.

دمای بالا و محیط پر فشار در طول تشکیل گلوله های خوراک می تواند به طور موثر باکتری ها، تخم های انگل، میکروارگانیسم های بیماری زا و غیره را در مواد از بین ببرد و از بیماری های مختلف دستگاه گوارش آبزیان جلوگیری کند.

آیا این گلوله های شناور خوراک برای آبزیان مفید است؟

به طور کلی، هیچ تفاوت تغذیه‌ای بین خوراک شناور و خوراک حل‌شونده وجود ندارد، استفاده از گلوله‌های شناور یا غرق‌شونده عمدتاً به نوع گونه ماهی بستگی دارد. گلوله های خوراک شناور ماهی معمولاً در زیر دسته های بزرگتر، ماهی های خوراکی و ماهی های مولد استفاده می شود.

چرا خوراک شناور سودمند است؟

خوراک های شناور آبزیان دارای پایداری در آب بسیار بالایی هستند (در عرض ۱۶-۳۲ ساعت از هم جدا نمی شوند) و با آلودگی کمی روی آب می مانند. خوراک گلوله شناور اسفنجی و متخلخل برای ماهی های دریایی شناور در آب است که به راحتی در صورت استفاده می توان تغذیه و رشد ماهی را مشاهده کرد و برای مدیریت علمی پرورش مفید است.

انواع دستگاه اکسترودر خوراک ماهی

از نظر قدرت دستگاه تغذیه، اکسترودر خوراک ماهی به دو نوع برقی و دیزلی تقسیم می شود که دستگاه اکسترودر خوراک آبزیان الکتریکی کوچک تر از اکسترودر دیزلی است.

اکسترودر، extruder، دستگاه پلت

از نظر فرآیند تولید، اکسترودر خوراک ماهی به دو روش خشک و روش مرطوب تقسیم می شود که دستگاه اکسترودر خوراک ماهی نوع مرطوب و دستگاه اکسترودر خوراک ماهی (Extruder) از نوع خشک است.

اکسترودر، extruder، دستگاه پلت

از نظر پیکربندی ماشین، به تک مارپیچ و دو مارپیچ تقسیم می شوند که اکسترودر خوراک ماهی تک مارپیچ یا تک شفت و اکسترودر خوراک ماهی دو مارپیچ یا دو شفت است.

اکسترودر، extruder، دستگاه پلت

ویژگی های ساختار دستگاه اکسترودر (Extruder) خوراک ماهی

اکسترودر، extruder، دستگاه پلت

اکسترودر، extruder، دستگاه پلت

  • پیچ از فولاد آلیاژی کروم ساخته شده و تحت عملیات حرارتی خاصی قرار می گیرد. عمر مفید آن طولانی تر و مقاوم تر در برابر سایش است.
  • موتور از یک موتور مس خالص استاندارد استفاده می کند که پایدار و بادوام است و موتورهای زیمنس را می توان بر روی آن سفارشی سازی کرد.
  • بدنه از فناوری اسپری سازگار با محیط زیست و برای مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدن آسان می باشد.
  • بدنه دستگاه ساخته شده از ورق فولادی با ضخامت بالا، قوی و پایدار، مقاوم در برابر آسیب است.
  • گلوله خروجی از اکسترودر( Extruder) می تواند در عرض ۲۴ ساعت روی آب شناور شود و غرق نشود و پراکنده و متلاشی نشود و آب را به وضوح بدون آلودگی نگه می دارد.
  • پس از پف کردن گلوله خوراک از طریق دمای بالا، عمل کشتار باکتریایی اشریشیا کلی و سالمونلا می شود، نه تنها ماهی را غذای سالم می خورند، بلکه خوراک ماهی را برای خوردن و هضم آسان آماده می کند و باعث می شود ماهی شما سریع رشد کند.
  • می تواند اندازه های مختلف از ۱ میلی متر تا ۱۲ میلی متر ایجاد کند، می تواند از بچه ماهی تا ماهی بزرگ را تغذیه کند.
  • آسان برای کار و یادگیری
  • قطعات یدکی دستگاه اکسترودر( Extruder) خوراک شناور ماهی

اکسترودر، extruder، دستگاه پلت

فرآیند اکستروژن خوراک ماهی

فرآیند اکستروژن خوراک ماهی تجاری به پختن مخلوط مواد اولیه در دمای بالا، رطوبت و فشار بالا توسط اکسترودر خوراک ماهی در مدت زمان کوتاه اشاره دارد که در نتیجه دمای بالا نتیجه مستقیم اصطکاک (اکستروژن خشک) یا پیش شرطی سازی و تزریق بخار است (اکستروژن مرطوب).

به عنوان یک روش تکنولوژیکی، اکستروژن می تواند پردازش انواع مواد غذایی ماهی مانند سویا، ذرت، برنج، نخود و مواد خام با محتوای آب بالا را ممکن سازد. پلت ساز یک دستگاه گرمایش الکتریکی است که برای بهبود نرخ انبساط خوراک و زمان شناور شدن گلوله عمل می کند و تخریب مواد مغذی خوراک را به حداقل می رساند و در عین حال قابلیت هضم پروتئین و نشاسته را بهبود می بخشد.

فرآیندی متفاوت از پلت کردن که در قسمت دستگاه پلت توضیح داده می شود.

فرمولاسیون برای ماهی در مراحل مختلف

(۱) فرمول خوراک ماهی کوچک: سطح پروتئین: ۳۴-۳۶٪

مواد اولیه: پودر ذرت: ۳۰٪، پودر ماهی: ۲۰٪، سبوس برنج: ۵٪، آرد سویا: ۳۰٪، پودر استخوان: ۲٪، سبوس گندم

پودر: ۱۳%

(۲) فرمول خوراک ماهی متوسط: سطح پروتئین: ۳۰%

مواد اولیه: پودر ذرت: ۳۰٪، پودر ماهی: ۱۵٪، سبوس برنج: ۱۰٪، آرد سویا: ۲۵٪، پودر استخوان: ۲٪، سبوس گندم

پودر: ۱۸%

(۳) فرمول خوراک ماهی بزرگ: سطح پروتئین: ۲۸٪

مواد اولیه: پودر ذرت: ۳۵٪، پودر ماهی: ۱۵٪، سبوس برنج: ۱۰٪، آرد سویا: ۲۰٪، پودر استخوان: ۲٪،

پودر سبوس گندم: ۱۸%

گلوله های خوراک شناور ماهی آماده شده

اکسترودر، extruder، دستگاه پلت

عملیات و نگهداری دستگاه اکسترودر خوراک ماهی

جداسازی و مونتاژ لوازم جانبی

  1. نصب پیچ
  2. نصب ابزار ساینده
  3. سر ساینده بالایی
  4. پیچ کردن
  5. بررسی تسمه
  6. بررسی دستگاه در تمامی جهات
  7. علامت گذاری توزیع برق کابینه

عملکرد دستگاه اکسترودر خوراک آبزیان

  1. مواد مخلوط شده را در آن بریزید
  2. ۳۰۰ میلی لیتر آب به دستگاه اضافه کنید
  3. سوئیچ تغذیه را روشن کنید (ابتدا سرعت را تنظیم کنید تا تغذیه به حرکت درآید و سپس سرعت را کاهش دهید تا به آرامی تخلیه شود)
  4. کاتر
  5. پس از انتظار برای تخلیه معمولی، به آرامی سرعت برش را افزایش دهید.
  6. شکل دهی را رعایت کنید، کاتر و سرعت را تنظیم کنید.

زمان توقف

  1. تغذیه و منبع تغذیه اصلی را در یک زمان خاموش کنید.
  2. لوله را باز کنید
  3. ۵۰۰ میلی لیتر آب را برای ریختن در دستگاه آماده کنید، کلید برق اصلی را روشن کنید تا ببینید آب شفاف بیرون می آید.
  4. پیچ را بیرون بیاورید
  5. پیچ را باز کرده و دسته پیچ را بیرون بیاورید
  6. ابزارهای ساینده را تمیز کنید

دستگاه پلت خوراک آبزیان

اکسترودر، extruder، دستگاه پلت

دستگاه پلت خوراک ماهی تجهیزاتی است که می تواند خوراک های مختلف را به پلت غذای ماهی تبدیل کند و گلوله های خوراک ماهی فرآوری شده توسط دستگاه پلت خوراک ماهی دارای سختی بالا، سطح صاف و پختگی داخلی هستند که می تواند هضم و جذب در تغذیه را بهبود بخشد. در دستگاه پلت، فرآیند تشکیل گلوله می‌تواند عامل مقاومت آنزیم پانکراس در غلات و حبوبات را به منظور کاهش اثرات نامطلوب بر هضم، ایجاد کند و همچنین انواع کرم ها و بیماری های دستگاه گوارش را کاهش دهد.

دستگاه خوراک شناور آبزیان چیست؟

اکسترودر، extruder، دستگاه پلت

این دستگاه به طور گسترده ای برای پردازش پودر دانه و تبدیل به گلوله های خوراک آبزی با درجه مقاومت بالا برای گربه ماهی، میگو، خرچنگ، تیلاپیا و غیره استفاده می شود. گلوله های شناور می توانند حدود ۱۲ ساعت روی سطح آب شناور شوند. کاربرد خوراک: طیور، دام و آبزیان مانند گاو، خوک، گوسفند، میگو، ماهی، حیوانات خانگی و غیره.

اصل کار اکسترودر خوراک ماهی نوع خشک

دمای بالا بین غلتک و قالب، نشاسته مواد را می‌رسند و پروتئین منجمد می‌شود. سپس خوراک ماهی از سوراخ های قالب خارج می شود. گلوله های خوراک ماهی به خارج از اکسترودر منتقل می شوند.

تفاوت بین خوراک اکسترود شده و پلت شده چیست؟

آسیاب پلت برای تهیه خوراک غرق مانند میگو و قزل آلا استفاده می شود. همچنین در مواردی که نیاز به چربی کمتر از ۱۲ درصد است استفاده می شود. فرآیند اکستروژن می تواند خوراک هایی را ایجاد کند که هم در حال غرق شدن و هم شناور هستند. توانایی کنترل شناور شدن خوراکها، فرآیند اکستروژن را متنوع تر می کند.

ماهی ها چگونه با شناورها تغذیه می کنند؟

سطوح بالای نشاسته یا افزودن منابع پروتئینی قابل ژلاتینه در فرمولاسیون خوراک خام، به اطمینان از شناور بودن محصول کمک می کند.

خوراک ماهی به دلایل مختلف مانند چگالی ظاهری کم، کیسه های هوا در خوراک اکسترود شده، رطوبت کم، شناور بودن – پایداری آب و سایر ویژگی های اکستروژن که به عنوان خوراک ماهی شناور شناخته می شوند، روی سطح آب شناور می شوند.

خوراک پلت شده شناور آبزیان برای چه مدت قابل نگهداری است؟

۶ ماه خوراک‌های تحت فرآیند حرارتی مانند دانه‌های گلوله‌شده یا محصولات جانبی، ارزش ذخیره‌سازی بیشتری خواهند داشت، زیرا فرآیند حرارت دادن برخی از باکتری‌ها را از بین می‌برد. حداقل ۳ ماه و حداکثر ۶ ماه ذخیره سازی از هر نوع خوراک اکسترود آبزیان انتظار می رود.

اشتراک گذاری